Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. srpen 2004

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. srpen 2004

Stín marťanského robota

Uznání: Mars Exploration Rover Mission, JPL, NASA

Co kdybyste uviděli svůj vlastní stín a ten by nebyl stínem člověka? Tak to byste mohli být roverem Opportunity, který nyní zkoumá Mars. Opportunity a jeho dvojče Spirit už od ledna zkoumají rudou planetu a nalezly důkazy pradávné vody a vnitřní sluneční soustavou odeslaly snímky, nad kterými se tají dech. Na snímku nahoře se Opportunity dívá na druhou stranu od Slunce do kráteru Endurance a vidí svůj vlastní stín. Vpravo a vlevo dole jsou vidět jeho dvě kola, zatímco v pozadí je vidět dno a stěny neobvyklého kráteru. Opportunity se opatrně plíží svým vlastním způsobem dovnitř tohoto záhadného kráteru a doufá, že nalezne nová vodítka k vlhké dávné minulosti druhé nejobyvatelnější planety v naší sluneční soustavě.

Štítky: Mars, Shadow, Opportunity rover

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež