Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2012

Šest měsíců Saturnu

Uznání a copyright: Rafael Defavari

Kolik měsíců má Saturn opravdu? Doposud jich bylo objeveno 62, nejmenší měří jen zlomek kilometru. Na ostrém portrétu Saturnovy rodiny z 9. března je vidět šest jeho největších družic. Titan má průměr 5150 kilometrů, je větší než pozemský Měsíc a o trochu větší než Merkur a je vlevo dole. Směrem doprava je Mimas, Tethys, [Saturn], Enceladus, Dione a zcela vpravo Rhea. První přirozenou družici Saturnu Titan objevil v roce 1655 holandský astronom Christiaan Huygens, zatímco nejnovější měsíc, předběžně označený S/2009 S1, nalezl v roce 2009 tým vědců Cassini Imaging Science Team. Dnešní noc na pozemské obloze Saturn dospěje do opozice a tak nabídne nejlepší pohled na planetu s prstenci a měsíci.

Štítky: Saturn, Mimas, Titan, Enceladus, Tethys, Dione

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.