Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. duben 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. duben 2012

Šest měsíců Saturnu

Uznání a copyright: Rafael Defavari

Kolik měsíců má Saturn opravdu? Doposud jich bylo objeveno 62, nejmenší měří jen zlomek kilometru. Na ostrém portrétu Saturnovy rodiny z 9. března je vidět šest jeho největších družic. Titan má průměr 5150 kilometrů, je větší než pozemský Měsíc a o trochu větší než Merkur a je vlevo dole. Směrem doprava je Mimas, Tethys, [Saturn], Enceladus, Dione a zcela vpravo Rhea. První přirozenou družici Saturnu Titan objevil v roce 1655 holandský astronom Christiaan Huygens, zatímco nejnovější měsíc, předběžně označený S/2009 S1, nalezl v roce 2009 tým vědců Cassini Imaging Science Team. Dnešní noc na pozemské obloze Saturn dospěje do opozice a tak nabídne nejlepší pohled na planetu s prstenci a měsíci.

Štítky: Saturn, Mimas, Titan, Enceladus, Tethys, Dione

34. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 22. 8. do 28. 8. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti. Pozor po západu Slunce na Venuši a Jupiter. Blíží se k sobě a dojde k velmi těsné konjunkci. Večer na jihozápadě jsou nízko nad obzorem také Mars a Saturn, Rudá planeta je tento týden nejblíže červenému obru Antaresovi. Viditelnost Neptunu a Uranu už se zlepšila tak, že jsou vidět téměř celou noc. Mezinárodní vesmírná stanice se dočkala nového dokovacího adaptéru a občas se pozorovateli může mihnout před Sluncem.

Saturn ... Pokud ne nejkrásnější, tedy bezpochyby jedna z nejkrásnějších planet Sluneční soustavy. Po Jupiteru druhá největší, šestá, co do vzdálenosti od Slunce. Pozorovali ji již starověcí astronomové a tak budeme jen těžko pátrat po jejím objeviteli. Pojmenován je po římském bohu Saturnovi, jež

Mléčná dráha a Perseida nad Vrchteplou

Jedna krásná Perseida v Mléční dráze prosvištěla zrovna v době kochání se noční oblohou nad Vrchteplou, kde probíhala již 20. rokem tradiční meteorářská expedice. Canon 6D IR Baader Mod, Samyang 24 mm, f2.0, ISO 8000, 32x15s panorama ze stativu.