Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. březen 2017

Tmavá zimní obloha nad národním parkem Monfragüe ve Španělsku

Uznání a copyright: José Luis Quińones

Vy byste mohli také vidět noční oblohu, jako je tato. To proto, že národní park Monfragüe ve Španělsku, kde byl tento kompozitní snímek pořízen, má od nedávna svoji noční oblohu oficiálně chráněnu od možného budoucího světelného znečištění. Na snímku jsou vidět ikony noční oblohy, které by měly být vidět i nadále během zimy na severu a patří k nim i velmi jasné hvězdy jako Sirius, Betelgeuse a Procyon, jasné hvězdokupy jako Plejády a fotograficky také slabé mlhoviny jako Kalifornie a Růžicová mlhovina. Ještě před 100 lety mnoho lidí znalo dobře tmavou noční oblohu na rozdíl od lidí dnes a to především vzhledem k modernímu světelnému znečištění. Mezi další parky, které mají podobnou ochranu jako rezervace noční oblohy patří národní pak Mrtvé údolí (USA) a národní park Grasslands (Kanada). Oblast města Flagstaff v Arizoně a většina havajského Velkého ostrova mají také noční oblohu chráněnu.

Štítky: Dark sky, Zimní obloha, Sirius, Mouse over

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!