Úvodní strana  >  Články  >  Exoplanety  >  Další exoplaneta
redakce II Vytisknout článek

Další exoplaneta

S použitím nedávno zprovozněného švýcarského 1,2m dalekohledu objevili astronomové na observatoři La Silla další planetuu cizí hvězdy. Tentokrát se jedná o hvězdu Gliese 86 nacházející se v souhvězdí Eridana. Tato hvězda, vzdálená 35světelných roků od Slunce, má hmotnost rovnou 0,79 hmotnosti Slunce a svítivost odpovídající 0,4 sluneční svítivosti. Objevenáplaneta o hmotnosti minimálně 4,9 hmotnosti Jupitera obíhá ve vzdálenosti 0,11 AU od hvězdy s periodou 15,83 dne. Její dráhaje téměř kruhová s excentricitou 0,05. Teplota na povrchu hvězdy se pohybuje kolem 380 C. Spektrograf použitý k objevuplanety má rozlišení 7 m/s v radiálních rychlostech.
Zdroj: ESO Press release 18-98 ze dne 24. listopadu.

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.