Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  HST v bezpečnostním módu
redakce II Vytisknout článek

HST v bezpečnostním módu

Hubble Space Telescope přešel do tzv. bezpečnostního režimu v sobotu poté, co gyroskop č. 1 vypověděl službu a následoval tři další, které přestaly fungovat v průběhu předchozích let. Se dvěma zbývajícími setrvačníky není dalekohled schopen se přesně zaměřit na určené cíle a proto se uzavřel jeho kryt a dalekohled se nasměroval tak, aby mohl příjímat dostatek slunečního záření pro provoz nezbytných funkcí. K závadě došlo naštěstí pouhé tři týdny před plánovaným startem servisní mise raketoplánu Discovery, jejímž jedním z cílů je právě výměna těchto dnes už zastaralých setrvačníků. Díky tomu budou ztraceny jenom tři týdny pozorovacího času. V průběhu opravárenské výpravy bude dále vyměněn naváděcí senzor, vysílač, záznamník dat a zařízen sloužící k ochraně baterií před přehřátím.
Zdroj: NASA Press release ze dne 15. listopadu.

22. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 28. 5. do 3. 6. 2018. Měsíc bude v úplňku. Večer je nad severozápadem jasná Venuše a nad jihovýchodem Jupiter. Mars a Saturn zůstávají spíše ranními planetami. ISS dostala nové zásoby prostřednictvím nákladní lodi Cygnus. SpaceX už má za sebou v květnu dva starty a třetí je nachystán na tento týden. Před 160 lety byla objevena pěkná kometa Donati (1858).

Měsíc s Jupiterem v konjunkci