Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA ukončila misi marsovského vrtulníku Ingenuity
Adam Denko Vytisknout článek

NASA ukončila misi marsovského vrtulníku Ingenuity

Helikoptéra Ingenuity na snímku kamerou roveru Perseverance 2. 8. 2023 během jeho 871. marsovského dne od přistání

Agentura NASA ukončila misi malého vrtulníku Ingenuity. Původně byl navržen pouze jako technologický demonstrátor, jehož cílem bylo během 30 dní provést pět 1,5minutových letů. Vrtulník však velmi překvapil. Po úspěšných testovacích letech se tým rozhodl misi ještě prodloužit. Z původních 5 letů se tak stalo 72, přičemž uletěl zhruba 14× delší trasu (17,229 kilometrů), než bylo prvně v plánu. Nad povrchem rudé planety strávil přes 2 hodiny čistého času a mise místo plánovaných 30 dní trvala téměř 3 roky.

Vrtulníček o hmotnosti 1,8 kilogramu odstartoval 30. července roku 2020 připojený k robotickému vozítku Perseverance. Na povrchu rudé planety společně přistály 18. února 2021. Asi půl metru vysoký demonstrační stroj byl z roveru uvolněn 3. dubna a o 16 dní později poprvé vzlétl k nebesům Marsu. Tím se stal vůbec prvním létajícím vrtulovým strojem na jiném kosmickém tělese než Zemi. Na to, aby se mu to v řídké marsovské atmosféře podařilo, musel svým dvoulistým rotorem z karbonových vláken točit rychlostí až 2400 otáček za minutu. Běžné helikoptéry na Zemi dosahují 400–500 otáček za minutu.

Ingenuity si ale bohužel již nezalétá. Během posledního letu, který se uskutečnil 18. ledna 2024, vrtulník ztratil kontakt s vozítkem Perseverance sloužícím jako komunikační přenosová stanice se Zemí. Po navázání komunikace byl pořízen snímek, jenž ukazuje poškození minimálně jednoho rotorového listu. Další fotografie z navigační kamery zachytily i místo, kde Ingenuity nejspíše narazila svou vrtulí do povrchu. Vědci nyní analyzují data, aby zjistili, co konkrétně neúspěch zapříčinilo. Pozemská střediska jsou s vrtulníkem stále v kontaktu a jeho systémy pracují. Stroj však již není letuschopný. NASA se tak rozhodla úspěšnou misi ukončit.

Snímek stínu poškozeného listu vrtule Ingenuity 18. ledna 2024 po 72. letu v atmosféře Marsu Autor: NASA/JPL-Caltech

Ingenuity se stala významným pomocníkem při průzkumu Marsu roverem Perseverance. S časovým předstihem mapovala terén, po němž mělo vozítko jet. Zkušenosti z této mise budou využity například při misi Dragonfly, jejímž cílem bude dronem prozkoumat Saturnův měsíc Titan.

[1] Kosmonautix.cz
[2] NASA.gov

Adam Denko

Adam Denko se narodil v roce 2007 v Praze a nyní studuje na osmiletém gymnáziu v Berouně. Volný čas tráví především astronomií a astrofotografií, která ho upoutala již ve 13 letech. Za každé jasné noci sbírá fotony ze vzdálených kosmických objektů. Snímky následně vkládá na webové stránky, čímž ostatním ukazuje, jak fascinující vesmír vskutku je. Svůj oblíbený vědní obor se snaží popularizovat pomocí sociálních sítí a psaním článků na web a Instagram ČAS. Je zakladatelem Discord serveru AstroConnect, jenž si klade za cíl propojit mladé zájemce o astronomii z České a Slovenské republiky. Laureát Ceny Jindřicha Zemana za astrofotografii 2022 junior.

Štítky: Ingenuity