Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Výprava českého astronauta nabízí jedinečnou šanci pro českou vědu a průmysl, vyplývá ze semináře senátního evropského výboru

Výprava českého astronauta nabízí jedinečnou šanci pro českou vědu a průmysl. Na tom se shodli zástupci akademické, univerzitní i soukromé sféry, kteří diskutovali na půdě horní komory Parlamentu na téma „Výzvy a příležitosti pro české vědce a techniky při národní vesmírné misi“. Seminář se konal pod záštitou Výboru pro záležitosti EU, úvodní slovo pronesli předseda Senátu Miloš Vystrčil a místopředseda evropského výboru Jiří Dušek

Místopředseda senátního evropského výboru Jiří Dušek uvedl: „Po pěti desetiletích máme reálnou šanci poslat na oběžnou dráhu planety Země dalšího občana České republiky. Je to výzva, kterou bychom si neměli nechat ujít. Naše země je zcela jistě nejvýznamnějších středoevropským centrem kosmického průmyslu a let českého astronauta na Mezinárodní kosmickou stanici je dalším logickým krokem.“

V návaznosti na zařazení Aleše Svobody do oddílu astronautů Evropské kosmické agentury a vývoj evropského kosmického programu byla České republice nabídnuta unikátní příležitost k pilotovanému letu na Mezinárodní kosmickou stanici.

Diskutující zástupci univerzit, akademických i soukromých společností se shodli v názoru, že jde o unikátní příležitost pro zapojení a zviditelnění českých vědeckých a výzkumných týmů, které dlouhodobě pracují na projektech, např. v oblasti fyziologie, medicíny nebo radiologie. Konkrétněji třeba výzkum stresu, kognitivní zátěže, měření biosignálů, vývoj radiačních dozimetrů nebo některých astronomických pozorování.

„Nejde však jen o vědecký výzkum, národní mise je unikátní výzvou pro české firmy podílející se na rychle rostoucím kosmickém průmyslu a zároveň šancí k rozšiřování mezinárodní spolupráce v evropském i transatlantickém měřítku a také obrovskou příležitostí podpořit české školství. Významnou součástí takových výprav na Mezinárodní kosmickou stanici jsou totiž vzdělávací aktivity, do kterých se zapojují studenti základních a středních škol. Neméně podstatný je i motivační charakter takového projektu, který ve světě prokazatelně přivádí mladou generaci k zájmu o vědu a techniku,“ okomentoval význam podpory mise českého astronauta Aleše Svobody předseda Senátu Miloš Vystrčil.

Štítky: Ambice ve vesmíru, Aleš Svoboda