Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Aplikace Personal Space startuje v rámci projektu GLORIA

Aplikace Personal Space startuje v rámci projektu GLORIA

Aplikace Personal Space Autor: Gloria
Aplikace Personal Space
Autor: Gloria
Pokud byste mohli zaměřit dalekohled libovolným směrem na obloze, kam byste se chtěli podívat? Nová webová aplikace „Personal Space” („Osobní vesmír”) vám umožní vytvořit přímé propojení vašeho osobního života a důležitých událostí v něm s vesmírem.

Cílem projektu GLORIA je přiblížit astronomii a pozorování vesmíru komukoli s internetovým připojením za pomoci celosvětové sítě robotických dalekohledů, které budou veřejnosti k dispozici. Ale pro mnoho lidí je nabídka možnosti pozorování kdekoli na obloze podobná situaci, kdy jste postaveni před prázdné malířské plátno – kde jen začít?

Aplikace Personal Space (http://personal-space.eu) je odpovědí na tuto výzvu. Nápad na realizaci tohoto nového webového nástroje vznikl neobvykle, díky spolupráci astronomky a umělkyně.

Personal Space umožňuje intuitivním způsobem propojit zkoumání vesmíru za pomoci krásných snímků vesmírných objektů a hvězd, které se nacházely na obloze přímo nad vaší hlavou v klíčových okamžicích vašeho života. Po zadání data, času a místa na Zemi (například data, času a místa vašeho narození) do webového formuláře vám aplikace zobrazí tu část vesmíru, která byla na obloze přímo nad vaší hlavou v dané významné chvíli vašeho života. A nejen vašeho. Můžete si najít úkazy, které se odehrály za nějakých významných pozemských událostí. Zatmění Slunce, komety...

Dále je možné si ověřit, jak moc se „vaše“ část oblohy protíná s oblastmi jiných uživatelů či historických událostí. Vědci z projektu GLORIA postupně budují archiv pozoruhodných příběhů za pomocí této nové aplikace, kdy „promítají“ politické a historické události na oblohu. Využité snímky oblohy byly poskytnuty přehlídkou oblohy Sloan Digitized Sky Survey (SDSS). Nejen, že jsou půvabné samy o sobě, ale tyto snímky mohou být doplněny dalšími informacemi o hvězdách, mlhovinách či galaxiích, a tak mohou odstartovat další úroveň zkoumání krás vesmíru.

GLORIA je tříletý projekt financovaný v rámci 7. Rámcového programu Evropské unie (FP7/2007-2012) pod číslem 283783. Projekt byl zahájen v říjnu 2011 a podílí se na něm 13 institucí z osmi zemí.

Více informací mohou poskytnout autorky nápadu:
Prof. Lorraine Hanlon (astronomka), UCD School of Physics, Belfield, Dublin 4, Irsko.
E-mail: lorraine.hanlon@ucd.ie
Emer O Boyle (umělkyně), UCD School of Physics, Belfield, Dublin 4, Irsko.
E-mail: emer.oboyle@ucd.ie

Více informací v ČR o aplikaci i o projektu GLORIA obecně může poskytnout:
RNDr. Michael Prouza, Ph.D., Fyzikální ústav AV ČR, Na Slovance 2, 182 21 Praha 8
E-mail: prouza@fzu.cz

Krátké video s prezentací apliakce Personal Space je k dispozici na YouTube: http://youtu.be/vVUx02UiIYw.

Geminidy s radiantem

Dvojice Geminid blízko radiantu, který se nachází u hvězdy Castor v Blížencích v 5:37 SEČ.