Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Do Brna přichází říše světla

Do Brna přichází říše světla

Hvězdárna a planetárium Brno uvede představení Říše světla – letmý pohled na historii všeho. V digitáriu se tak rozezvučí dějiny našeho vesmíru i pozemského života. Ale aby romantiky nebylo až moc, diváci se také dozvědí, jak na letní obloze zahlédnout umělou družici. Na úplný závěr pak zažijí virtuální skok z výšky 40 kilometrů.

Sledovat představení Říše světla je jako proplouvat snovým světem času a prostoru. Sál digitária se najednou promění v pomyslnou kosmickou loď, jejímiž průzory můžete sledovat prehistorické živočichy, odlesky na hladině dávných oceánů i bezbřehost kosmického prostoru…

Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Představení Říše světla s řadou dech beroucích vizualizací, vynikající hudbou a podmanivým komentářem, vypráví příběh tohoto světa, od Velkého třesku až po současnost. Celý vesmír je velkým živým organizmem, ve kterém se rodí, vyvíjejí i umírají jak lidé, tak planety, hvězdy i celé galaxie. Na jedné konkrétní planetě se dokonce před čtyřmi miliardami roků zrodil a začal vyvíjet inteligentní život... Jakými cestami se šířil a kam až dospěl?

Říše světla je vyloženě letní představení s hlubokým audiovizuálním zážitkem. Jeho cílem není vzdělávat, ale nabídnout spíše odpočinek a pobavení. V první části diváci uvidí obrazově-hudební oratorium vyprávějící příběh našeho vesmíru. Poté se dozvědí, jak na letní obloze zahlédnout umělou družici. A nakonec pomyslně zažijí skok ze samotného prahu vesmíru – na padáku z výšky 40 kilometrů, který opět končí fantaskními animacemi.

Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno

Představení Říše světla pochází z dílny německé společnosti Softmachine, která se řadí mezi přední producenty představení pro digitální planetária na světě. Veškeré zvukové efekty jsou speciálně navrženy pro kruhový prostor projekčního sálu. Představení Říše světla obdrželo řadu cen na mnoha mezinárodních festivalech – například Jena Fulldome Festival v Německu, South Korea Planetarium Fest anebo Albuquerque Dome Fest.

Animaci skoku Felixe Baumgartnera z výšky 40 kilometrů vytvořila ukrajinsko-rusko-hongkongská společnost Fulldome Film Society. Snímek v roce 2014 obdržel hlavní cenu na přehlídce krátkých filmů pro digitální planetária v britském Leicesteru.

Českou verzi pořadu Říše světla namluvil Marek Vašut. Hvězdárna a planetárium Brno uvádí představení Říše světla v české premiéře od 20. června až do konce září. Rezervace a místenky lze získat na adrese www.hvezdarna.cz/program.

Z fulldomové animace Felixe Baumgartnera z výšky 40 kilometrů. Autor: Fuldome Film Society.
Z fulldomové animace Felixe Baumgartnera z výšky 40 kilometrů.
Autor: Fuldome Film Society.

Jiří Dušek (* 11. srpna 1971 Sušice) je český astronom a astrofyzik, ředitel brněnské hvězdárny. V Brně žije od svých tří let. O astronomii se zajímal od dětství, což vyústilo ve studium astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dlouhodobě působí na Hvězdárně a planetáriu Brno, jejímž ředitelem se stal v roce 2008. Je autorem populárně naučných programů, které jsou v planetáriu promítány veřejnosti, a také různých publikací z oblasti astronomie. Je po něm pojmenována planetka (14054) Dušek.