Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  (Ne)povedená fotka supernovy

(Ne)povedená fotka supernovy

(Ne)povedená fotografie supernovy 2011fe ze 14. září 2011. Autor: M. Kročil
(Ne)povedená fotografie supernovy 2011fe ze 14. září 2011.
Autor: M. Kročil
Na internetu je plno zpráv a pěkných fotografií "nové hvězdy" v galaxii M101. Teoretikové nespí a kalkulují s novými modely vesmíru, astronomové chytají spektra a přesná měření a my fandové prolézáme internet a obdivujeme krásné fotky v galeriích.

Tak mně to nedalo a řekl jsem si, že si před jedním dnem dovolené udělám 14. září 2011 pozorování naším třebíčským Meniskasem. Stejně bylo potřeba udělat na hvězdárně nějaké práce, shrabat trávník, dopsat kroniku atd. Po doplnění zpráv do kroniky se venku setmělo, tak co trochu vyvenčit dalekohled. A že když je ta supernova tak pěkně vidět, tak to dáme.

Mapky nemám, tak jsem ještě u počítače vyfotil z monitoru nějaké z internetu. Foťák je taková sympatická přenosná vizuální paměť. A pak jsme s kamarádem vlezli do hvězdárny a sundali střechu.

Ukázalo se, že najít Větrník ve Velké Medvědici bude docela oříšek, protože začal svítit Měsíc. S dalekohledem jsem už taky nějaký ten pátek nepracoval a po půl hodině beznadějného pročesávání oblasti jsem celý pokus vzdal. Ale když už jsem tam měl foťák, řekli jsme si, že si vyfotíme trochu lepší hledací pole, než jsem si sejmul z obrazovky na internetu.

Jak řekli, tak udělali. Protože dalekohled koukal nahoru pod docela malým sklonem, stačilo na rouru položit dvě vrstvy deky jako podložku pro foťák a ten ještě zezadu opřít o hledáček. Výsledkem byla docela zajímavá montáž pro Nikona s motorovým pohonem a patnáctkou zrcadlem, ačkoliv optika dalekohledu už v této chvíli do toho neměla co říci. Zaostřil jsem manuálně na Vegu, položil foťák do deky a vyfotil pole.

Při průzkumu se ukázalo, že sice ruší Měsíc, ale "něco tam je" takže bychom mohli mít náznak galaxie. A na okraji galaxie - hvězdička... Povyk byl převeliký, gratulace taky. Kontrolu si uděláme u počítače v klidu doma. Tak ještě čtyři expozice.

Porovnání snímků s mapkami ukázalo, že Nikon "bere" do 10. magnitudy a že SN2011 asi bude opravdu na okraji tušené galaxie. Chtělo by to vytáhnout konturu, ale jak? Asi bude potřeba nastudovat skládání snímků. A tak druhý den ráno bylo třeba stáhnout Registar a pokusit se o nemožné podle návodu na internetu. A výsledek máte v úvodu.

Supernova SN2011Fe vyfocená Nikonem D90 se základní optikou, celé to položené na dalekohledu s dekou, paralaktickou montáží a s motorovým pohonem. Ne, takhle se opravdu astrofotografie dělat nedá. Ale asi to funguje.

Fotografie supernovy 2011fe z 15. září 2011. Autor: M. Kročil
Fotografie supernovy 2011fe z 15. září 2011.
Autor: M. Kročil
Apendix: Ve čtvrtek večer jsme postup opakovali s tím, že už bylo nazkoušeno, takže jsem fotil víc najisto a získal asi 35 snímků. Pro složení v Registaru jsem pak použil prvních dvacet. Výsledek můžete porovnat (viz snímek vpravo).