Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Video: Průvodce Astronomickým ústavem AV ČR
redakce Vytisknout článek

Video: Průvodce Astronomickým ústavem AV ČR

Video: Astronomický ústav AV ČR. Autor: ČAS.
Video: Astronomický ústav AV ČR.
Autor: ČAS.
Astronomický ústav AV ČR má dvě působiště - v Praze na Spořilově a v Ondřejově. Jaký výzkum na obou pracovištích probíhá? Co všechno ústav ukrývá a nabízí? A kdy jej můžete navštívit a vše si prohlédnout? Nejen na tyto otázky vám zodpoví zbrusu nové video o Astronomickém ústavu. Pořadem provází Pavel Suchan.

Prostřednictvím video-exkurze, jejímž průvodcem je známý popularizátor astronomie Pavel Suchan, nahlédneme do několika nejzajímavějších míst Astronomického ústavu Akademie věd ČR. Video nás zavede nejprve do pražského pracoviště na Spořilově, kde mimo jiné najdeme i současného ředitele institutu, Doc. RNDr. Vladímíra Karase, DrSc. Ještě než Spořilov opustíme, poví nám více o tvorbě hvězd pracovník Oddělení galaxií a planetárních systémů, Mgr. Richard Wünch, Ph. D.

V malebném kraji vysoko nad Posázavím zavítáme do komplexu observatoře Astronomického ústavu v Ondřejově. Nejprve na krátko zabrousíme do historie, představíme si historické centrum institutu a ukážeme místa, která můžete navštívit při dnech otevřených dveří nebo v době exkurzí. Poté nás ale čeká návštěva dalšího ze čtyř oddělení ústavu. Půjde o Sluneční oddělení a v rámci jeho činnosti nás seznámí jeho vedoucí, RNDr. Michal Sobotka, DrSc., zejména s pozorováním slunečních skvrn.

Přemístíme se na radarovou louku, kde můžete především na jaře a v létě při procházkách obdivovat velké radioteleskopy. Naslouchají radiovému záření Slunce i za zataženého počasí. Kousek od radarové louky ovšem probíhá – na střeše tzv. Kosmické budovy – mnohem zevrubnější pozorování. Pomocí celooblohových kamer se tu zachytávají jasné meteory, tzv. bolidy. Více o Oddělení meziplanetární hmoty a jeho úspěších nám poví jeho vedoucí, RNDr. Pavel Spurný, CSc. Až jednou nejvyšší patra budovy navštívíte, budete moci si mimo jiné prohlédnout unikátní výstavu.

Poslední zastávkou je pak při cestě okolo 10m radioteleskopu nejznámější ondřejovský gigant – dvoumetrový Perkův dalekohled. Obří dalekohled je obsluhován pracovníky Stelárního oddělení ústavu, jehož vedoucí RNDr. Miroslav Šlechta, CSc., nás zasvětí do známých i méně známých konstrukčních zajímavostí tohoto obdivuhodného přístroje, největšího v České republice.

Pochopitelně video neukazuje zdaleka vše, co můžete zejména na ondřejovském pracovišti Astronomického ústavu při své návštěvě spatřit. Neváhejte proto a zavítejte do Ondřejova, ať už v rámci pravidelných exkurzí každoročně zejména o víkendech od května do září, nebo při příležitosti Dní otevřených dveří, které se pořádají každý rok v květnu. Letos se na ně můžete těšit ve dnech 16. – 18. května 2014. Více naleznete na www.asu.cas.cz nebo na facebookovém portálu www.facebook.com/AstronomickyUstav. Těšíme se na vaši návštěvu!

Video: Výzkum vesmíru v Astronomickém ústavu AV ČR