Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Vychází Astropis 1/2017

Vychází Astropis 1/2017

Vychází Astropis 1/2017.
Autor: Astropis.

V prvním letošním čísle časopisu Astropis se kromě obvyklých rubrik, jako novinky, recenze nebo úkazy na obloze, můžete seznámit s dalšími velmi zajímavými tématy, která vám v rychlosti představíme v článku.

Petr Brož s Martinem Pauerem připravili shrnutí poznatků o vulkanismu na Venuši. V astrofyzikální sekci vás Ivana Orlitová seznámí se současnými znalostmi o ionizaci raného vesmíru. Vladimír Kopecký jr. představí tajemné rychlé rádiové záblesky, jejichž původ je stále velkou otázkou. Také pokračujeme v seriálu o pozorování Měsíce z pera Milana Blažka, tentokrát na téma „není Bailly jako Baily“.

I v tomto čísle je zastoupeno historické téma – Pavel Pecháček rozebírá život Johna Herschela (syna objevitele Uranu) včetně popisu jedné z největších novinářských kachen v historii vědy, která s tímto vědcem souvisela. Díky spolupráci se serverem Kosmonautix si také můžete přečíst souhrn novinek v astronautice. Václav Laifr k tomuto tématu připojuje zhodnocení roku 2016 z pohledu čínské kosmonautiky.

O časopisu Astropis

Astropis je český astronomický časopis, který se kromě vlastní astronomie věnuje i dalekohledům, kosmologii, astrofyzice, astrobiologii a dalším příbuzným oblastem. Vychází 5× ročně (4 pravidelná čtvrtletní čísla a podzimní speciál) a je určen zejména astronomům amatérům a dalším zájemcům o astronomii. Má formát A4 a rozsah 44–52 stran, z nichž aspoň 12 je barevných. Vychází v nákladu 2000 výtisků.

Časopis vznikl v roce 1990 jako věstník pro astronomy-amatéry. Byl pouze černobílý a rozmnožoval se kopírováním. Od roku 1994 začal vycházet jako standardní tištěný časopis, od roku 1999 vychází pravidelně a průběžně se zvyšuje jeho rozsah. Časopis vydává od roku 1994 občanské sdružení Společnost Astropis, které je kolektivním členem České astronomické společnosti.

Mezi autory článků bývají významní vědci, např. Jiří Grygar, Jana Tichá, Antonín Rükl (bohužel již nežijící - pozn.kor.), Petr Kulhánek, představitelé České astronomické společnosti a především současná mladší generace popularizátorů astronomie spojená s hvězdárnami v Praze či Brně.

[1] Astropis.cz - stránky časopisu
[2] Facebook Astropisu
[3] Astropis na Wikipedii

Štítky: Astropis

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.