Úvodní strana  >  Články  >  Osobnosti  >  Lednové výročí: Daniel Charles Brandenstein

Lednové výročí: Daniel Charles Brandenstein

Astronaut Daniel Charles Brandenstein Autor: http://www.gottahaveit.com
Astronaut Daniel Charles Brandenstein
Autor: http://www.gottahaveit.com
Kulaté sedmdesáté narozeniny oslaví 17. ledna americký vojenský pilot a astronaut Daniel Charles Brandenstein. Uskutečnil čtyři lety raketoplánem a celkově strávil v kosmickém prostoru 32 dní, 21 hodin a 3 minuty.

Brandenstein se narodil v městě Watertown, ležícím v americkém státě Wisconsin. Zde postupně navštěvoval základní a střední školu, po níž nastoupil na místní univerzitu (University of Wisconsin). Tu úspěšně ukončil roku 1965 a získal vysokoškolský titul v oboru matematicko-fyzikálních věd.

V září téhož roku nastoupil k armádě, kde sloužil jako námořní letec. Dostal se do jihovýchodní Asie, kde uskutečnil celkem 192 bojových misí. Ve studiích pokračoval na vojenské škole pro zkušební piloty (United States Naval Test Pilot School) a mimo jiné se podílel na testování elektronických zbraňových systémů.

Astronautem se stal v srpnu 1979. Během prvních dvou vesmírných misí raketoplánu byl členem podpůrného týmu, kde zastával funkci, označovanou zkratkou CAP-COM (CAPsule COMmunicator). Jedná se o hlavního spojaře, který zajišťuje v řídícím středisku komunikaci s posádkou kosmické lodi.

Poprvé se Brandenstein do vesmíru podíval 30. srpna 1983 na palubě raketoplánu Challenger. Jednalo se o misi STS-8, jejímž hlavním cílem bylo vynesení indického satelitu Insat-1B. Let proběhl bez větších komplikací, ale po vylovení odhozených pomocných startovacích raket se ukázalo, že téměř prohořela stěna jedné trysky. Pokud by k tomu došlo, let by skončil katastrofou.

Druhá kosmická výprava čekala na Brandensteina v červnu 1985 a měla označení STS-51-G. Během ní se uskutečnilo vypuštění tří telekomunikačních družic a zajímavý pokus s astronomickou družicí. Ta se jmenovala Spartan 1 a snímkovala vybrané objekty. Po 45 hodinách samostatného letu byla opět zachycena a vrátila se na Zemi spolu s raketoplánem Discovery.

Za necelých pět let se vydal Brandenstein do kosmu potřetí. Byla to mise STS-32, kterou uskutečnil raketoplán Columbia v lednu 1990. Při ní astronaut dokonce oslavil na oběžné dráze narozeniny a dostal od posádky kromě gratulací i nafukovací maketu dortu. Během výpravy byla vypuštěna telekomunikační družice a hlavně zachycena a dopravena na Zem družice LDEF.

Poslední let uskutečnil Brandenstein v květnu 1992 raketoplánem Endeavour a měl označení STS-49. Unikátní byl v tom, že během něj astronauté zachytili družici Intelsat 6 F-3, přimontovali k ní náhradní motor a teprve poté ji znovu vypustili. Jen díky tomu se družice mohla dostat na původně plánovanou dráhu.

Štítky: Výročí, Kosmonaut