Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomická mapa České republiky

Astronomická mapa České republiky

Astronomická mapa České republiky, je projektem Sdružení hvězdáren a planetárií. Bude zdarma k dispozici pro všechny členy SHaP, resp. návštěvníky institucí, které budou v publikaci uvedeny (počet poskytnutých výtisků bude záviset na finálním nákladu).

Podle současné představy se v mapě objeví zajímavá astronomická místa v České republice a nejbližším příhraničí, spolu se základním informacemi o poloze, historii, otevírací době apod. Mapa bude vícebarevná, zřejmě formátu B2. Její náklad nebyl zatím stanoven, odvíjí se od aktuální výše finančních prostředků samotného Sdružení hvězdáren a planetárií, event. udělených grantů. Je však zřejmé, že s ohledem na jednoduchost výroby, bude průběžně dotiskována a inovována nejen v roce 2007.

Astronomická mapa bude také k dispozici (a volnému použití) na zvláštních www stránkách. Informace o hvězdárnách, planetáriích a dalších zařízeních budou zveřejněny zdarma, veškeré náklady na sebe přebírá Sdružení hvězdáren a planetárií, event. další smluvní instituce.

Kdo bude na mapu umístěn:

1. Všeobecně přístupná astronomická zařízení s programem zaměřeným (mimo jiné) na nejširší veřejnost, nejlépe za účasti "živého člověka" (moderátora, demonstrátora, průvodce). Snahou bude, aby byla vyznačena drtivá většina takových institucí (tj. hvězdáren a planetárií), kam může uživatel mapy skutečně zavítat. Do této kategorie tedy nespadá řada soukromých hvězdáren, naopak se zde mohou objevit např. muzea se stálou astronomickou expozicí (resp. expozicí úzce související s astronomií) a nebo třeba vědecké instituce, které bývají pravidelně otevřeny veřejnosti.
  2. Astronomické zajímavosti a kuriozity. Výčet rozhodně nebude úplný, může se jednat o výjimečné sluneční hodiny, menhiry, pamětní desky, planetární stezky... apod.

Zatímco v prvním případě byly jednotlivé instituce předem vytipovány a osloveny (viz seznam na www stránkách http://mapa.hvezdarna.cz), ve druhém případě si organizátoři dovolují oslovit veřejnost - znáte-li ve svém okolí nějakou astronomickou zajímavost či kuriozitu, která by si zasloužila uvedení v mapě, prosím kontaktuje organizátory. Buď e-mailem na dusek@hvezdarna.cz nebo klasickou poštou na adrese Jiří Dušek, Hvězdárna, Kraví hora 2, 616 00 Brno. Uveďte název "zajímavosti", její polohu (adresu) a stručný popis. Teprve pak může být uvedena v mapě.

Postup prací i finální podobu Astronomické mapy České republiky můžete sledovat na stránkách http://mapa.hvezdarna.cz. Děkujeme za spolupráci!