Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Brněnská hvězdárna zahajuje unikátní kurz astronomie

Brněnská hvězdárna zahajuje unikátní kurz astronomie

Kurz brněnské hvězdárny
Hvězdárna a planetárium Brno v těchto dnech zahájila svého druhu ojedinělý, originální kurz základů astronomie, který je dostupný na adrese http://www.hvezdarna.cz/astrokurz.

Jeho účastníci získají informace o dění na nebi, naučí se pozorovat noční i denní oblohu, najdou odpovědi na nejrůznější, zapeklité otázky, dozví se, jak vybrat ten správný dalekohled a zabrousí dokonce do doby, kdy vznikal vesmír. Až na pár výjimek přitom nemusí opustit teplo domova či zázemí školní učebny. I když kurz klade důraz na pozorování reálné přírody a objasňování přírodních jevů známých z každodenního života, odehrává se celý v prostředí internetu. Stačí se pouze přihlásit na adresu http://www.hvezdarna.cz/astrokurz

Podstatné také je, že účastníci, kteří se do kurzu přihlásí, nemusí disponovat žádným výjimečným vzděláním či schopnostmi, a přesto prostřednictvím tohoto kurzu získají základní astronomické dovednosti. Stačí jen mít základní znalosti matematiky a fyziky. Kurz je určen především žákům základních i středních škol Jihomoravského kraje, ale přihlásit se může i kdokoli jiný.

Astronomický kurz je jedinečný z mnoha důvodů. Jednak svým rozsahem - tvoří jej 92 kapitol, doplněných několika stovkami krásných ilustrací a infografik, stejně jako praktickými úlohami a otázkami. Účastníci kurzu se mohou také sdružovat prostřednictvím sociální sítě Facebook a co je asi nejdůležitější, mohou se s prosbou o pomoc kdykoli obrátit na odborníka - astronoma. K dispozici jsou hned čtyři pracovníci Hvězdárny a planetária Brno, kteří kdykoli pomohou s řešením méně srozumitelného zadání, nejednoznačnou formulací, nepochopitelným textem či technickou závadou. Všichni absolventi také obdrží certifikát skutečného znalce oblohy, ti nejzapálenější se dokonce mohou přihlásit na ústní zkoušku před odbornou komisí Hvězdárny a planetária Brno.

Celý kurz, všechny konzultace i veškeré materiály jsou přitom zdarma. Podobně sestavený kurz nemá v České republice obdoby a výjimečný je i v porovnání s podobnými zahraničními projekty.

Studijní podklady pro kurz sestavil Jiří Dušek, Pavel Gabzdyl a Jan Píšala, odbornou supervizi provedl Zdeněk Mikulášek, programování zajistil Pavel Karas. Projekt Internetový kurz základů astronomie CZ.1.07/1.1.02/02.0156 realizuje Hvězdárna a planetárium Brno, příspěvková organizace v rámci globálního grantu CZ.1.07/1.1.02 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Jihomoravském kraji Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jiří Dušek (* 11. srpna 1971 Sušice) je český astronom a astrofyzik, ředitel brněnské hvězdárny. V Brně žije od svých tří let. O astronomii se zajímal od dětství, což vyústilo ve studium astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dlouhodobě působí na Hvězdárně a planetáriu Brno, jejímž ředitelem se stal v roce 2008. Je autorem populárně naučných programů, které jsou v planetáriu promítány veřejnosti, a také různých publikací z oblasti astronomie. Je po něm pojmenována planetka (14054) Dušek.