Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Ceny za kosmologii byly uděleny
redakce II Vytisknout článek

Ceny za kosmologii byly uděleny

Na Generální shromáždění Mezinárodní astronomické unie (IAU) v Manchesteru byla oznámena jména prvních dvou nositelů nové ceny. The Cosmology Prize věnuje Peter Gruber Foundation vědcům, kteří se významným podílem zasloužili o pokrok v otázkách kosmologie. Cena je spojena s finanční odměnou 150 000 US$ a bude udělována každý rok významnému astronomovi, fyzikovi či matematikovi, kterého vybere mezinárodní komise složená z významných odborníků v daném oboru. U příležitosti prvního udělení ceny byli vybrání laureáti dva. Dr. Allan R. Sandage je už půl století jedním z lídrů v snahách o poznání hvězd, galaxií a vesmíru. Cena mu byla udělena za neúnavné úsilí při určování skutečných hodnot Hubbleovy konstanty, deceleračního parametru a stáří vesmíru. Prof. Phillip J. E. Peebles přispěl významným podílem k pochopení fyzikálních procesů, které utvářely strukturu našeho vesmíru. Už více než tři desetiletí se věnuje velkému rozsahu jevů, od vzniku nejlehčích prvků až po formování galaxií a rozdělení hmoty a záření ve vesmíru. Oficiálně budou ceny předány 9. listopadu ve Vatikánu.
Zdroj: IAU GA Press release z 14. srpna.

Záblesk Irídia

Záblesk družice Irídium 80. Canon 350D+Samyang 8/3.5; Expozícia 58s. 22.4. 2018 o 2:58 SELČ; Tesárske Mlyňany. Vzdialenosť satelitu bola 1564 km.