Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Češi budou pozorovat na observatoři ESO v Chile
redakce Vytisknout článek

Češi budou pozorovat na observatoři ESO v Chile

Vybraný snímek Zdeňka Bardona s Mléčnou dráhou nad observatoří s Dánským teleskopem
Koncem února 2012 byla podepsána trojstranná dohoda mezi Astronomickým ústavem AV ČR, Kodaňskou univerzitou a Evropskou jižní observatoří o spolupráci při pozorování na dánském teleskopu na observatoři Evropské jižní observatoře La Silla v Chile. Podpis dohody definitivně otevřel České republice možnost využívat velký teleskop ve vynikajících pozorovacích podmínkách na observatoři ESO v poušti Atacama.

Robotizaci dalekohledu provádí česká firma ProjectSoft a.s. z Hradce Králové, která má zkušenosti s mnoha evropskými dalekohledy a pohybuje se ve svém oboru na světové špičce. Koncem roku 2011 proběhl kontrolní den zařízení pro modernizaci dánského dalekohledu za účasti zástupců Dánska, Astronomického ústavu AV ČR a Univerzity Karlovy. Nyní se zařízení plaví na lodi do Chile. Počátkem června bude modernizovaný dalekohled předán českým i dánským astronomům do zkušebního provozu.

Na programu teleskopu se v rámci české účasti budou podílet Astronomický ústav AV ČR (2/3 pozorovacího času), Univerzita Karlova (1/6 pozorovacího času) a Masarykova univerzita v Brně (1/6 pozorovacího času). Program je financován za podpory Akademie věd, Astronomického ústavu AV ČR, GA ČR, MŠMT, Karlovy univerzity a Masarykovy univerzity v Brně. Dalekohled bude zapojen např. do programu pozorování asteroidů a v rámci české účasti na družici Gaia.

Další informace:
[1] Rozhovor: Petr Pravec - Astronomický ústav AV využije dalekohled na jižní polokouli
[2] Některé planetky se rozpadají - výsledek pozorování s 1,5metrovým Dánským dalekohledem
[3] Observatoř La Silla
[4] Observatoř ESO (anglicky)

Převzato: Astronomický ústav AVČR

Zimna obloha

Canon 60Dmod+Sigma 18-35mm, f1.8@18mm, f2.5, ISO 1600, panorama z cca 40 fotiek a kazda fotka 60sec expozicia.