Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Internetový kurz základů astronomie finišuje

Internetový kurz základů astronomie finišuje

Mléčná dráha nad Ontariem. Autor: Kerry-Ann Lecky Hepburn
Mléčná dráha nad Ontariem.
Autor: Kerry-Ann Lecky Hepburn
Zajímá vás astronomie? Jste z Jihomoravského kraje? Chcete se něco dozvědět o vesmíru? Pak se přihlaste do bezplatného kurzu, který nabízí Hvězdárna a planetárium Brno. Máte poslední možnost!

Internetový kurz základů astronomie je dostupný na adrese http://www.hvezdarna.cz/astrokurz. Hvězdárna a planetárium Brno jej provozuje od léta 2011 a dosud se do jeho řešení zapojilo několik stovek zájemců. Kurz je v tomto okamžiku určen žákům základních i středních škol Jihomoravského kraje.

Účastníci kurzu získají informace o dění na nebi, naučí se pozorovat noční i denní oblohu, najdou odpovědi na nejrůznější, zapeklité otázky, dozví se, jak vybrat ten správný dalekohled a zabrousí dokonce do doby, kdy vznikal vesmír. Až na pár výjimek přitom nemusí opustit teplo domova či zázemí školní učebny. Stačí jen mít základní znalosti matematiky a fyziky.

Astronomický kurz je jedinečný z mnoha důvodů. Jednak svým rozsahem - tvoří jej 92 kapitol, doplněných několika stovkami krásných ilustrací a infografik, stejně jako praktickými úlohami a otázkami. Účastníci kurzu se mohou také sdružovat prostřednictvím sociální sítě Facebook a co je asi nejdůležitější, mohou se s prosbou o pomoc kdykoli obrátit na odborníka - astronoma.

K dispozici jsou hned čtyři pracovníci Hvězdárny a planetária Brno, kteří kdykoli pomohou s řešením méně srozumitelného zadání, nejednoznačnou formulací, nepochopitelným textem či technickou závadou. Všichni absolventi také obdrží certifikát skutečného znalce oblohy, ti nejzapálenější se dokonce mohou přihlásit na ústní zkoušku před odbornou komisí Hvězdárny a planetária Brno.

Studijní podklady pro kurz sestavil Jiří Dušek, Pavel Gabzdyl a Jan Píšala, odbornou supervizi provedl Zdeněk Mikulášek, programování zajistil Pavel Karas. Projekt Internetový kurz základů astronomie CZ.1.07/1.1.02/02.0156 realizuje Hvězdárna a planetárium Brno, příspěvková organizace v rámci globálního grantu CZ.1.07/1.1.02 Zvyšování kvality ve vzdělávání v Jihomoravském kraji Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Jiří Dušek (* 11. srpna 1971 Sušice) je český astronom a astrofyzik, ředitel brněnské hvězdárny. V Brně žije od svých tří let. O astronomii se zajímal od dětství, což vyústilo ve studium astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dlouhodobě působí na Hvězdárně a planetáriu Brno, jejímž ředitelem se stal v roce 2008. Je autorem populárně naučných programů, které jsou v planetáriu promítány veřejnosti, a také různých publikací z oblasti astronomie. Je po něm pojmenována planetka (14054) Dušek.

18. vesmírný týden 2015

Přehled událostí na obloze od 27. 4. do 3. 5. 2015. Měsíc dorůstá k úplňku. Večer je vidět výrazná Venuše na západě a Jupiter vysoko na jihozápadě. Pokračuje večerní viditelnost planety Merkur. Saturn je vidět nejlépe v druhé polovině noci a ráno.

Jupiter se třemi měsíci