Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nobelova cena za fyziku (r. 2005)

Nobelova cena za fyziku (r. 2005)

Nobel.jpg
Dne 4. 10. 2005 zveřejnila Královská švédská akademie věd ve Stockholmu laureáty Nobelovy ceny za fyziku za rok 2005. O cenu 10 miliónů švédských korun (35 mil. Kč) se letos podělí trojice vědců za výzkum v oblasti optiky.

Jednu polovinu získá Američan Roy J. Glauber (profesor fyziky na Harvardské universitě) za příspěvek ke kvantové teorii optické koherence. Popisuje chování částic světla a jeho objevy umožňují rozlišovat mezi zdroji světla tepelnými (např. žárovkami) a netepelnými (např. lasery).

Druhou polovinu získají za rozvoj laserové spektroskopie společně Američan John L. Hall (vědecký pracovník University v Boulderu) a Němec Theodor W. Hänsch (ředitel Max-Planckova Institutu kvantové optiky v Garchingu a profesor fyziky na Ludwig-Maximilianově universitě v Mnichově).

Zdroj: www.kva.se

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.