Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nobelova cena za fyziku (r. 2005)

Nobelova cena za fyziku (r. 2005)

Nobel.jpg
Dne 4. 10. 2005 zveřejnila Královská švédská akademie věd ve Stockholmu laureáty Nobelovy ceny za fyziku za rok 2005. O cenu 10 miliónů švédských korun (35 mil. Kč) se letos podělí trojice vědců za výzkum v oblasti optiky.

Jednu polovinu získá Američan Roy J. Glauber (profesor fyziky na Harvardské universitě) za příspěvek ke kvantové teorii optické koherence. Popisuje chování částic světla a jeho objevy umožňují rozlišovat mezi zdroji světla tepelnými (např. žárovkami) a netepelnými (např. lasery).

Druhou polovinu získají za rozvoj laserové spektroskopie společně Američan John L. Hall (vědecký pracovník University v Boulderu) a Němec Theodor W. Hänsch (ředitel Max-Planckova Institutu kvantové optiky v Garchingu a profesor fyziky na Ludwig-Maximilianově universitě v Mnichově).

Zdroj: www.kva.se

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.