Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Nový radioteleskop v provozu
redakce II Vytisknout článek

Nový radioteleskop v provozu

Nově postavený radioteleskop na observatoři Green Bank má za sebou první úspěšné pozorování. Přístroj oficiálně pojmenovaný Robert C. Byrd Telescope se 22. srpna zaměřil na rádiovou galaxii a pulsar. Pozorování proběhlo na frekvenci 403 MHz. Následovat bude zkušební provoz, jehož cílem je doladit výkon přístroje a poté bude dalekohled předán k běžným astronomickým pozorováním. Radioteleskop, který je největším plně pohyblivým přístrojem svého druhu na světě, má unikátní vzhled. Není totiž kruhový jak je běžné, ale eliptický o průměru 100 - 110 metrů a je složen z 2004 panelů, z nichž každý je samostatně kontrolován použitím laserového systému. Navíc přijímač není umístěn ve středu antény, ale mimo její osu, čímž se jednak zvětší sběrná plocha a jednak odstraní chyby vzniklé difrakcí a odrazen. Přístroj za 74,5 miliónu dolarů nahradí slavný 91m teleskop, který se zhroutil v roce 1988.
Zdroj: SpaceViews News z 31. srpna.

Venuše, Měsíc a Bukovka.