Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Před 100 lety se narodil Koroljov

Před 100 lety se narodil Koroljov

Sergej Koroljov
Sovětský letecký a raketový konstruktér Sergej Pavlovič Koroljov se narodil 12. ledna 1907 (Žitomir, Ukrajina).

Koroljov po dlouhých a velkých problémech nakonec vystudoval letecké inženýrství a začal pracovat v leteckém průmyslu (1927 - 1931). Byl jedním ze zakladatelů Skupiny pro výzkum reaktivního pohybu – GIRD (Moskva).

V čase Stalinových předválečných čistek byl i on nespravedlivě odsouzen a poslán do tábora nucených prací. Z GULAGU byl vyžádán až po vypuknutí II. světové války, aby pomohl vyvíjet Kaťuše. Koroljov sice útrapy věznění přežil, ale od té doby měl problémy se srdcem.

V roce 1946 byl Koroljov rehabilitován a jmenován hlavním konstruktérem institutu, kde se vyvíjely a vyráběly sovětské balistické a kosmické rakety. Koroljov je mimo jiné konstruktérem první mezikontinentální rakety R-7. Pod jeho vedením byla vypuštěna první umělá družice Země (4. října 1957), uskutečnil se první let člověka do vesmíru (12. dubna 1961) a plánoval se let člověka na Měsíc.

Koroljov zemřel v Moskvě 2 dny po svých 59. narozeninách na pooperační komplikace (14. ledna 1966). Ale teprve po jeho smrti se svět dozvěděl jeho jméno a poprvé jsme mohli vidět jeho portrét. Do té doby jej všichni znali jen pod jménem „Hlavní konstruktér“.

Jeho nečekaná smrt znamenala velkou ztátu a komplikace pro sovětskou kosmonautiku, protože ho nikdo nedokázal plnohodnotně nahradit.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.