Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  SALT oficiálně zahájil provoz

SALT oficiálně zahájil provoz

SALT_winter.jpg
Největší dalekohled na jižní polokouli SALT (Southern African Large Telescope), patřící Jihoafrické astronomické observatoři SAAO (South African Astronomical Observatory), byl uveden do provozu.

Přesto, že již 1. září 2005 (přesně 5 let po zahájení stavebních prací) byly pořízeny první barevné snímky digitální kamerou SALTICAM (cena 600.000 dolarů), oficiálně ho do provozu uvedl ve čtvrtek 10. listopadu 2005 jihoafrický president Thabo Mbeki.

SALT s průměrem zrcadla 11 metrů (36 stop) je největším dalekohledem nejen na jižní polokouli, ale na celém světě. Podobný (Hobby-Eberle Telescope), ale se zcela jiným optickým systémem pracuje v Texasu (USA).

Dalekohled SALT je postaven na jednom z nejchladnějších a nejsušších míst v Jižní Africe, 350 km severovýchodně od Kapské Města poblíž malého městečka Sutherland v pouštní oblasti Karoo. Finanční náklady na výstavbu dalekohledu o hmotnosti 82 tun dosáhly 30 miliónů dolarů.

SALT je společný projet Jihoafrické republiky, USA, Velké Británie, Německa, Polska a Nového Zélandu.

Zdroj: www.salt.ac.za a www.physorg.com

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.