Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Vzpomínka na Mgr. Helenu Holovskou

Vzpomínka na Mgr. Helenu Holovskou

Logo České astronomické společnosti.
Autor: ČAS.

Mgr. Helena Holovská se narodila jako Helena Kellnerová 23. dubna 1946 a zemřela po těžké nemoci 14. září 2015. Poslední rozloučení se zesnulou se konalo v Praze na Olšanech v pondělí 21. září za účasti nejbližší rodiny a jen několika málo astronomů, protože smutná zpráva o jejím úmrtí se příliš nerozšíříla. Přitom od počátku 70. let minulého století patřila paní Holovská k nejpracovitějším lidem v tehdejší Čs. astronomické společnosti, zejména pak v její pražské pobočce.

Helena byla zaměstnána jako lektorka Pražského planetária a velmi ochotně se zapojovala do akcí, které tehdy ČAS v Praze pořádala. Od září 1972 se obětavě ujala úkolu psát na elektrickém psacím stroji čistopis příspěvků do Kosmických rozhledů, jenž se pak rozmnožoval rotaprintem.

Kromě toho se věnovala ještě obtížnější práci: Přepisu proslulých Panelových diskusí Kosmických rozhledů z magnetofonových záznamu, a po autorizaci pak tyto přepisy obohacovaly o mnohá čísla členského věstníku. V letech 1973 až 1989 tak mohli členové ČAS číst úplné záznamy ze šesti panelových diskusí.

Kosmickým rozhledům zůstala Helena Holovská věrná až do jejich popřevratového splynutí s časopisem Říše hvězd, ale vztah k astronomii si uchovala i v pozdějších letech. Její zásluhy o ČAS i členský věstník, vydávaný ve složítých podmínkách, v nichž se tehdy mohly spolkové zprávy rozšiřovat, zajisté nebudou zapomenuty.

V období 2000-2012 pracovala v Matematickém ústavu Akademie věd ČR jako výkonná redaktorka mezinárodního časopisu Applications of Mathematics.

Jiří Grygar (*1936) studoval fyziku na MU v Brně a astronomii na UK v Praze. Vědeckou aspiranturu v astrofyzice absolvoval v Astronomickém ústavu ČSAV v Ondřejově, kde pak pracoval ve stelárním odd. do r. 1981. Od té doby až dosud je zaměstnán ve Fyzikálním ústavu ČSAV/AV v Řeži/Praze, v současné době v odd. astročásticové fyziky. Web: www.astronom.cz/grygar/

Štítky: Holovská

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.