Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Kameny z nebe na českobudějovické hvězdárně
Jana Tichá Vytisknout článek

Kameny z nebe na českobudějovické hvězdárně

Z nebe nemohou padat kameny - usnesla se Akademie věd v Paříži v 18. století. Přesto kameny z nebe padaly předtím i potom. Lidé si jich všímali už starověku a vědci se jimi zabývají dosud. Dnes už víme, že naše Země je kosmickými tělesy bombardována kontinuálně. Drtivá většina z nich má naštěstí velikost prachového zrnka, vypaří se v atmosféře a nanejvýš je spatříme jako jasný meteor. Občas je však mateřské těleso natolik velké, že odolá průletu zemskou atmosférou a jeho malá část dopadne na Zemi jako meteorit. Každoročně dopadne na Zem a je nalezeno několik kilogramů meteoritů. Mimořádnou událostí pak může být dopad skutečně velkého tělesa. Například pravděpodobnost střetu tělesa o velikosti několika desítek metrů se Zemí je jednou za několik tisíc let a vytvořilo by kráter o průměru až jeden kilometr.

Naše hvězdárna, obvykle představující planetky čili "balvany" letící vesmírem, tentokrát připravila výstavu představující kameny již z nebe dopadlé na zem, čili meteority. Mezi unikátními exponáty jsou jak železné meteority, tak meteority kamenné. Zahrnují jak vzorky historicky známých nálezů od nás i ze zahraničí (Stonařov, Bohumilice, oravská Magura, mexická Toluca, americký Kansas, Polsko aj.), tak nové nálezy z mongolské pouště Gobi či z africké Sahary. Na výstavě uvidíte i "měsíční kámen".

Většinu meteoritů pro výstavu připravil Mgr. Jakub Haloda z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, ukázkami pak přispělo i Jihočeské muzeum v Č. Budějovicích.

Výstavu KAMENY Z NEBE - unikátní soubor českých i zahraničních meteoritů, vůbec poprvé takto vystavený v Jižních Čechách, lze v hale Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích na Zátkově nábřeží (v Háječku) shlédnout v:

úterý 9. března 2004 19 - 21 hodin
středa 10.března 2004 9 - 16 hodin
čtvrtek 11.března 2004 9 - 18 hodin
pátek 12.března 2004 9 - 16 hodin
pondělí 15.března 2004 9 - 16 hodin
úterý 16.března 2004 9 - 16 hodin a 20 - 22 hodin

!! a navíc mimořádně !!
v sobotu 13.března 2004 10 - 16 hodin (doplněno filmy o výzkumu meteoritů, planetek aj.)

Zároveň si lze ve vstupní hale Hvězdárny a planetária prohlédnout výstavu snímků impaktních kráterů čili kráterů vzniklých dopadem velkých kosmických těles - planetek - pod názvem OTISKY KOSMICKÝCH KATASTROF.

Hvězdárna a planetárium České Budějovice
Zátkovo nábřeží 4
Tel. 386 352 044
www.hvezcb.cz www.planetky.cz www.komety.cz

Měsíc s Venuší nad Hlinskem

Večerní konjunkce Měsíce a planety Venuše mezi stromy u řeky Chrudimky v Hlinsku. Exp. 2,5 s, ISO-200, f/8 a ohnisko 55 mm.