Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Planetka Toutatis "v těsné" blízkosti Země

Planetka Toutatis "v těsné" blízkosti Země

blízkozemní planetka 4179 Toutatis
Ve středu 29. září 2004 proletí "v těsné" blízkosti Země jedna z velkých planetek Toutatis. K Zemi se přiblíží nejvíce v 15:37 SELČ, a to na vzdálenost 1.549.719 km. Na noční obloze bude viditelná dalekohledem, ale bohužel jen na jižní polokouli.

Planetka označená 4179 Toutatis o rozměrech 4,6 x 2,4 x 1,9 km má nepravidelný tvar připomínající "činku", tvoří ji 2 veliké kusy skály spojené úzkou šíjí. Objevil ji v roce 1989 francouzský astronom C. Pollas na observatoři v Caussols a nese jméno nejvyššího keltského boha.

Vědci z NASA a další experti sledují Toutatis už desetiletí. Jedná se o blízkozemní planetku typu Apollo, tedy křižující dráhu Země s minimálním sklonem dráhy k rovině ekliptiky a oběžnou dobou 4 roky. Podle propočtů vědců z NASA (National Aeronautic and Science Administration) se tato planetka naposledy nejvíce přiblížila k Zemi v roce 1353, příště se tak stane až kolem roku 2562.

Přestože vzdálenost téměř 1,6 miliónů km je velká a rovná se čtyřnásobku vzdálenosti Měsíce, z astronomického hlediska jde o nebezpečně blízké sousedství. Vědci totiž poukazují na to, že stačí malá výchylka, aby se obrovský kus skály vychýlit ze své dráhy a nastala kolize se Zemí. V případě nárazu, jehož pravděpodobnost je podle vědců téměř nulová, by srážka s planetkou znamenala pro pozemský život globální katastrof. Tak jako se stalo již několikrát v minulosti, naposledy před 65 milióny let dinosaurům po dopadu planetky do oblasti dnešního Mexického zálivu. Ale dráhu Toutatis známe lépe než u kteréhokoliv jiné velké blízkozemní planetky. Víme tak, že nepřiletí až do vzdálenosti nebezpečné pro lidstvo. Byla zaznamenána daleko větší přiblížení planetek k Zemi, ale vždy se jednalo o daleko menší tělesa. Odborníci z NASA uvádějí, že nás Toutatis neohrozí ani dalších 600 let. Přiblížení planetky Toutatis k Zemi v září 2004 nabízí astronomům skvělé podmínky pro pozemní pozorování.

Zdroj: www.space.com
Převzato:Hvězdárna Valašské Meziříčí

Měsíc s Venuší.

Měsíc s Venuší v den slunovratu.