Úvodní strana  >  Články  >  Sluneční soustava  >  Předpovědi slunečních erupcí
redakce II Vytisknout článek

Předpovědi slunečních erupcí

Vědci z NASA pracující s japonskou sluneční družicí Yohkoh zjistili, že se na Slunci v době před sluneční erupcíobjevují struktury tvaru "S". Tento objev by mohl pomoci při předpovídání takových erupcí, které ohrožují družice na oběžnédráze a komunikační a energetické sítě. Byla nalezena silná korelace mezi výskytem útvarů tvaru "S" zvaných sigmoidy a pravděpodobností, že během několika dnů dojde v dané oblasti ke koronálnímu vyvržení hmoty. Při největších erupcích dojdek vyvržení až 10 miliard tun plynu rychlostmi milióny kilometrů za hodinu. K těmto jevům dochází několikrát denně, ale ne každýzasáhne naši planetu. Vědci se domnívají, že sigmoidy jsou výsledkem zakřivených magnetických polí. Kromě sigmoidů bylynalezeny i další struktury tvaru motýlích křídel, které však zřídka vedou k erupci.
Zdroj: NASA Press Release 99-35 z 9. března .

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.