Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Hvězdy jsou nejjasnější v Antarktidě

Hvězdy jsou nejjasnější v Antarktidě

píprava pro stavbu dalekohledu v Antarktidi
Vyvýšená náhorní plošina, téměř bezvětrná, v centrální oblasti Antarktidy, je na Zemi nejlepším místem pro pozorování hvězd. Svědčí o tom výsledky malého automatického dalekohledu. Výsledky jsou tak skvělé, že toto místa by mohlo být nejlepším pro nové dalekohledy, navržené pro hledání života na jiných planetách.

Snímky získané z astronomické testovací stanice Dome C (75° j.z.š., 3.260 m n. m. a 1.600 km od jižního pólu), jsou 3krát ostřejší a 6krát jasnější než ty nejlepší observatoře ve středních šířkách, včetně Havajských ostrovů a Chile. Některé jsou srovnatelné i s obrázky z HST. Australský tým od března do května 2004 sledoval dalekohledem o průměru 85 mm 4 jasné hvězdy. "Chvění" způsobené turbulencí atmosféry činilo jen 0,27 obloukové vteřiny, při výborných pozorovacích podmínkách pouze 0,07", ve srovnání s 0,5 až 1,0" z nejlepších pozemských dalekohledů.

"Dá se předpokládat, že především stanice Dome C by mohla být fantastickým místem pro pozorování hvězd," řekl Michael Ashley z univerzity v Novém Jižním Walesu (Austrálie). "V místě s polárními nocemi by ale tato měření byla velmi náročná a deprimující."

Výsledky jsou "extrémně vzrušující", říká James Lloyd, profesor astronomie Cornellovy univerzity (USA). "Dome C by byl dokonalým místem pro "extrémně velký dalekohled" o průměru 30 metrů a více. Ale i dalekohled o průměru 2 m by byl schopen dělat snímky srovnatelné s Hubblem."

Zdroj: www.newscientist.com
Převzato:Hvězdárna Valašské Meziříčí

Záblesk Irídia

Záblesk družice Irídium 80. Canon 350D+Samyang 8/3.5; Expozícia 58s. 22.4. 2018 o 2:58 SELČ; Tesárske Mlyňany. Vzdialenosť satelitu bola 1564 km.