Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Projekt GLOBE at Night 2010 se blíží

Projekt GLOBE at Night 2010 se blíží

Projekt Globe At Night 2010
Celosvětový projekt "GLOBE at Night" nabízí možnost zapojit se do jednoduchého pozorování, které pomáhá mapovat světelné znečištění po celém světě. Stačí se kdykoli mezi 3. a 16. březnem 2010 podívat na souhvězdí Orion a s pomocí přiložených mapek určit, jak slabé hvězdy jste schopni na obloze pozorovat.

Co je to světelné znečištění?

Světelné znečištění je jeden z největších problémů dnešního světa. Velké aglomerace v nocích vytváří nadmíru přebytečného světla, které se rozptyluje v atmosféře a škodí lidem i přírodě. O celé této problematice se podrobněji dozvíte například na webu http://svetlo.ian.cz nebo na http://svetlo.astro.cz.

5 kroků k pozorování

• Mezi 3. a 16. březnem 2010 asi hodinu po západu Slunce nalezněte souhvězdí Orion.
  • Porovnejte noční oblohu s oblohou vyobrazenou na mapách v pracovním listě.
  • Zjistěte si souřadnice pozorovacího stanoviště.
  • Pozorování se všemi nezbytnými údaji zašlete organizátorům pomocí formuláře na adrese http://www.globeatnight.org/report.html
  • Porovnejte svůj výsledek s tisícovkami dalších výsledků od pozorovatelů z celého světa.

Důležité upozornění! Při pozorování rozhodně nepoužívejte žádné bílé světlo. Budete-li porovnávat po-čet stálic viditelných v souhvězdí Orionu, můžete si posvítit nanejvýš tlumeným, červeným svítidlem (např. "blikačkou" z kola). Před vlastním odhadem byste měli také alespoň 15 minut setrvat na pozorovacím stanovišti, aby si vaše oči dostatečně zvykly na tmu.

Další informace a dokumenty
[1] Podrobné pozorovací mapky (PDF, autor Jan Hollan)
[2] Veškeré informace na webu brněnské hvězdárny
[3] Český leták s přiloženými pozorovacími mapkami a dalšími instrukcemi (PDF)

Jiří Dušek (* 11. srpna 1971 Sušice) je český astronom a astrofyzik, ředitel brněnské hvězdárny. V Brně žije od svých tří let. O astronomii se zajímal od dětství, což vyústilo ve studium astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dlouhodobě působí na Hvězdárně a planetáriu Brno, jejímž ředitelem se stal v roce 2008. Je autorem populárně naučných programů, které jsou v planetáriu promítány veřejnosti, a také různých publikací z oblasti astronomie. Je po něm pojmenována planetka (14054) Dušek.

Konjunkce Venuše a Měsíce