Úvodní strana  >  Články  >  Světelné znečištění  >  Zapojte se do celosvětového projektu GLOBE at Night 2009

Zapojte se do celosvětového projektu GLOBE at Night 2009

Zapojte se do celosvětového projektu Globe at Night
Letos již druhým rokem se můžete zapojit do celosvětového projektu Globe at Night 2009, který pomáhá laickým způsobem zmapovat míru světelného znečištění na naší planetě. K tomu, abyste se zapojili, je potřeba pouze najít souhvězdí Orion a pomocí přiložených mapek na informačním letáku brněnské hvězdárny nebo na oficálním webu projektu pozorovat od 16. do 28. března 2009 nejslabší okem viditelné hvězdy zmíněného souhvězdí.

Projekt GLOBE at Night je tu už druhým rokem. Klade si za cíl nashromáždit co nejvíce pozorování jasu noční oblohy a zmapovat tak světelné znečistění na celém světě. Jeho přínosem je nejen možnost se do něho zapojit a naučit se tak jednoduchým způsobem pozorovat noční oblohu, ale i pochopit současný globální problém světelného znečištění. To totiž zdaleka netrápí jenom hvězdáře, ale - jak se poslední dobou ukazuje - širokou veřejnost i přírodu okolo nás. Unikátní je projekt i v tom, že svá pozorování můžete porovnat s ostatními z celého světa. Stačí je odeslat na adresu www.globe.gov/GaN/report.html a pak se už jen najít mezi ostatními na webu www.globe.gov/GaN.

Českým zaštiťovatelem projektu je brněnská hvězdárna. České propozice a další informace proto naleznete na jejím webu, konkrétně na http://globe.hvezdarna.cz.

Jiří Dušek (* 11. srpna 1971 Sušice) je český astronom a astrofyzik, ředitel brněnské hvězdárny. V Brně žije od svých tří let. O astronomii se zajímal od dětství, což vyústilo ve studium astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dlouhodobě působí na Hvězdárně a planetáriu Brno, jejímž ředitelem se stal v roce 2008. Je autorem populárně naučných programů, které jsou v planetáriu promítány veřejnosti, a také různých publikací z oblasti astronomie. Je po něm pojmenována planetka (14054) Dušek.

Konjunkcia Mesiaca so Saturnom