Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  19. vesmírný týden 2013

19. vesmírný týden 2013

Mapa oblohy 8. května 2013 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium Autor: Martin Gembec
Mapa oblohy 8. května 2013 ve 22 hodin SELČ. Data: Stellarium
Autor: Martin Gembec
Přehled událostí na obloze od 6. 5. do 12. 5.

Měsíc bude v novu. Večer končí viditelnost planety Jupiter, celou noc můžeme pozorovat Saturn. Přelety ISS pokračují ve dne (přelety přes Slunce).

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 8. května ve 22:00 SELČ.

Měsíc je v pátek 10. května v novu. Prstencové zatmění bude viditelné mimo jiné z Austrálie. Mladý srpek Měsíce by mohl být viditelný v sobotu 11. května mezi Venuší a Jupiterem. V neděli 12. května pak jenom čtyři stupně od Jupiteru doleva.

Jupiter (-1,9 mag) najdeme večer už jen nízko nad severozápadem.

Saturn (0,2 mag) je viditelný celou noc. Nachází se na pomezí Vah a Panny, asi 15° východně od Spiky v Panně. Jeho výška nad obzorem není ideální, ale vypozorovat se dá řada detailů. Počínaje prstencem, dále Cassiniho dělením v něm, pásy v atmosféře nebo několika měsíčky okolo.

Slunce pokračuje ve zvýšené aktivitě. Další pěkná skupina skvrn putuje středem kotouče a ani staré skvrny na východní polokouli ještě neskončily s erupcemi. Uvidíme, jak se situace dále vyvine. Výskyt skvrn můžete sledovat na aktuálním snímku SDO.

Přestože kometa PanSTARRS výrazně zeslábla, stále je v dosahu většiny amatérských dalekohledů. Nyní je v souhvězdí Kefea. Není kdovíjak jasná, ale třeba fotograficky jde stále o zajímavý objekt. Mapka k vyhledání.

Přelety ISS pokračují ve dne. Šance na pozorování přeletu přes sluneční disk stále trvá. Tady už je třeba využít serveru Calsky.com pro předpověď na sekundu přesně. Podrobnosti zde.

• Evropská kosmická agentura připravuje ke startu raketu Vega. Plánovaný start byl odložen z důvodu rychlého větru ve větších výškách.

• 7. května 1963 (50 let) odstartovala zkušební telekomunikační družice Telstar 2. Její kolegyně Telstar-1 uskutečnila první transatlantický přenos. Tato družice pracovala bez problémů dva roky a navíc se podařilo neustále sledovat její telemetrická data, což se hodilo v budoucnu.

• 9. května 2003 (10 let) odstartovala japonská průzkumná sonda Hayabusa. Jejím úspěchem bylo, že dokázala nejen podrobně prozkoumat malý asteroid (25143) Itokawa, ale také z něj odebrala vzorky, byť jen v podobě malých zrnek prachu.

• 11. května 1918 (95 let) se narodil významný fyzik Richard Feynman. Známý je především z oblasti kvantové fyziky, ale také jako člověk, který dokázal fyziku jednoduše vysvětlovat. Za druhé světové války se podílel na vývoji atomové bomby. Jeho neortodoxní metody se hodily i při vyšetřování havárie raketoplánu Challenger, kde byl členem vyšetřovací komise.

• 12. května 1523 (490 let) se narodil český cestovatel, spisovatel, matematik a astronom Oldřich Prefát z Vlkanova. Znal se s Tadeášem Hájkem z Hájku a vyráběl zeměměřičské a astronomické přístroje. Proslul ale především i obyčejným lidem srozumitelným cestopisem do oblasti dnešního Izraele.

• večerní Měsíc a planety