Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Čtyři jasné komety pro malé dalekohledy

Čtyři jasné komety pro malé dalekohledy

Kometa C/2015 ER61 (PanSTARRS) na skvělé fotografii z jižní oblohy
Autor: Gerald Rhemann

Nestává se často, aby byly na obloze viditelné hned čtyři jasné komety, které lze za bezměsíčné noci pozorovat i běžným triedrem 10×50. Události posledních dnů však stojí za to si krátce připomenout. Naši pozornost si nyní zaslouží především dvě komety viditelné nejvýše až za ranního svítání. Zbývající dvě komety jsou samozřejmě 41P a 2015 V2, ale musíme teď přečkat období úplňku, který je dost „maže z oblohy“.

Ačkoli nyní nastává období, které pozorování komet moc nepřeje (Měsíc bude v úplňku v úterý 11. dubna), musíme upozornit na možnou viditelnost dvou zajímavých komet na renní obloze a později pak i zbývajících komet, které jsou tak vysoko, že je můžeme vidět po celou noc.

Nejprve zaměříme svou pozornost na kometu z úvodní fotografie článku. Na první letmý pohled připomíná kometu Hyakutake, samozřejmě odmyslíme-li si její jas. Tato kometa byla ještě na konci roku 2016 jen nenápadným mlhavým obláčkem. Nikdo nevěděl, co od ní můžeme čekat v roce 2017, ačkoli se věřilo, že by se mohla dost až k hranici viditlenosti malými dalekohledy s jasností 8 mag. Tento scénář víceméně dodržovala až do konce března. K jejímu spatření nepřispívala jen nízká výška na ranní obloze, kde setrvává doteď.

Vývoj komety C/2015 ER61 (PanSTARRS) v prvních dubnových dnech Autor: Justin Tilbrook
Vývoj komety C/2015 ER61 (PanSTARRS) v prvních dubnových dnech
Autor: Justin Tilbrook

Razantní změna však nastala v prvních dubnových dnech, když kometa zjasnila o více než 2 mag a nyní se odhady její jasnosti zastavily někde kolem 6,5 mag. Navíc, jak vidíme na fotografiích, výrazně narostla její koma a má stále hezčí ohon. S dalším vývojem komety si budeme muset počkat. Jak již bylo řečeno, kometa je na obloze jen velmi nízko. Ze všech je nejhůře viditelná, za svítání méně než 10° vysoko, avšak měli bychom se na ni zkusit podívat, v tomto případě bude asi jedno, zda je zrovna na obloze Měsíc.

C/2017 E4 (Lovejoy) 3. 4. 2017 Autor: Norbert Mrozek
C/2017 E4 (Lovejoy) 3. 4. 2017
Autor: Norbert Mrozek

Další ranní kometa, která nás potěšila, je C/2017 E4 (Lovejoy). Jak je z označení patrné, objevena byla teprve nedávno a její objevitel, Terry Lovejoy z Austrálie, nám je dobře znám díky jiným jasným kometám, jimž dosud vévodí kometa C/2011 W3 nebo poslední pěkná okem viditelná kometa C/2014 Q2. Kometa letí zhruba kolmo na rovinu drah planet a nyní směřuje jakoby nad Slunce. Protože se blíží do přísluní, je také pomrně dost jasná a odhady hovoří o 6,7 mag. U této komety je také vidět den po dni se měnící ohon a koma je neobvykle eliptická kolmo k ohonu. Podobnou komu měly i dvě jiné komety, u nichž později došlo k rozpadu a tedy i zániku. Necháme se tedy překvapit, co předvede tato kometa.

Poloha komety C/2017 E4 (Lovejoy) ve 14. týdnu 2017. Data: Guide 9

Zbylé dvě komety 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák a C/2015 V2 (Johnson) nám jsou dobře známy. Kometa 41P je stále poměrně velkou mlhavou koulí a proto je nyní při Měsíci její spatření asi nereálné, ale díky poloze vysoko v souhvězdí Draka bude v druhé polovině dubna stále pěknou kometou i pro malý triedr. Kometa V2 Johnson je stále hezčí a jasnější. Na posledních fotografiích už měla velkou zelenou komu, výrazný bílý prachový a velmi slabý iontový ohon. Nyní i tato kometa je rušena Měsícem, ale později bude také v souhvězdí Herkula k vidění i běžným triedrem.

Mapa poloh komety 41P v 13. a 14. týdnu 2017. Data: Guide 9

41P/Tuttle-Giacobini-Kresák 30. března 2017 Autor: Michael Jäger
41P/Tuttle-Giacobini-Kresák 30. března 2017
Autor: Michael Jäger

Jak bylo řečeno v úvodu, měli bychom nyní zaměřit svou pozornost na ranní oblohu a to bez ohledu na svit Měsíce. Nastala poměrně vzácná konstelace, kdy lze běžným triedrem spatřit hned čtyři komety a záleží jen na počasí a na tom, jak moc bude vadit Měsíc, zda je opravdu všechny spatříme tak snadno. Každopádně se máme hlavně v druhé polovině dubna na co těšit.

Mapa poloh komety C/2015 V2 (Johnson) ve 13. a 14. týdnu 2017. Data: Guide 9

C/2015 V2 (Johnson) 3. dubna 2017. Autor: Norbert Mrozek.
C/2015 V2 (Johnson) 3. dubna 2017.
Autor: Norbert Mrozek.