Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Mars velikosti Měsíce? Uvedení na pravou míru

Mars velikosti Měsíce? Uvedení na pravou míru

Po Čechách se toulá marsovská kachna. Zde vám ji také přinášíme, ať o tuhle snůšku nesmyslů nepřijdete. Hustota nesmyslů na počet bitů v tomto sdělení stojí jedině za zápis do Guinessovy knihy rekordů. Zároveň samozřejmě přinášíme uvedení na pravou míru.

Kachna říká: Planeta Mars bude nejjasnější na noční obloze počínaje srpnem. Bude tak veliký jako Měsíc za úplňku - pouhým okem. Toto bude nejpříznivější 27.8., kdy se Mars přiblíží do vzdálenosti 31.65 mil od Země. Určitě se dívejte na oblohu 27.8. 12:30 v noci. Bude to vypadat tak, jako že Země má dva měsíce. Příště se Mars přiblíží tak těsně až v roce 2287 !

A jak je to doopravdy:

Uvedenou zprávu zřejmě rozšiřuje nějaký pohrobek proslulého Rádia Jerevan. Je to přirozeně téměř pravda, až na to, že:

• Mars nebude na obloze tak veliký jako Měsíc v úplňku, protože bude pětsetkrát menší.
  • Dne 27.8. se Mars nepřiblíží na vzdálenost 31.65 mil k Zemi, protože se v současné době od Země neustále vzdaluje a toho dne bude zhruba 384 milionů km od Země - vůbec nejvíce se od Země vzdálí na přelomu září a října 2006, kdy bude 390 milionů km od Země. (Mars byl letos k Zemi nejblíže 1. ledna ve vzdálenosti 116 milionů km.).

Mars nikdy není k Zemi blíže než 55 milionů km. Za posledních 60 tisíc roků byl k Zemi nejblíže 27. 8. 2003, kdy jeho vzdálenost od Země dosáhla necelých 56 milionů km - tehdy byl ovšem na obloze stále ještě více než desettisíckrát slabší než Měsíc v úplňku.

Radio Jerevan se téměř trefilo, že podobně velké přiblížení Marsu k Zemi nastane 28.8.2237, ale ani pak to nebude 31.65 mil, nýbrž opět těch 56 milionů km a opět bude Mars asi desettisíckrát slabší než Měsíc v úplňku. Úhlově bude na obloze sedmdesátkrát menší než Měsíc. Nikdy proto nemůže Mars lidem připadat jako druhý měsíc na pozemské obloze.

• 27.8.2006 však v žádném případě nebude Mars na obloze vidět v 0:30 h v noci pouhým okem, protože ve skutečnosti nebude vidět vůbec. O dva dny později bude totiž Mars v tzv. konjunkci se Sluncem, bude se v ty dny nacházet v souhvězdí Panny, skrytý ve sluneční záři. Ze Země začne být pozorovatelný očima až během prosince 2006 za svítání na jihovýchodě jako snadno přehlédnutelný objekt.

Článek Ing. Jana Vondráka, DrSc. z Astronomického ústavu AC ČR, který o Marsu vyšel při rekordní opozici Marsu v roce 2003 ve Slunečním měsíčníku Žofie Kanyzové Krásná paní.

Jiří Grygar (*1936) studoval fyziku na MU v Brně a astronomii na UK v Praze. Vědeckou aspiranturu v astrofyzice absolvoval v Astronomickém ústavu ČSAV v Ondřejově, kde pak pracoval ve stelárním odd. do r. 1981. Od té doby až dosud je zaměstnán ve Fyzikálním ústavu ČSAV/AV v Řeži/Praze, v současné době v odd. astročásticové fyziky. Web: www.astronom.cz/grygar/

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.