Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Mars velikosti Měsíce? Uvedení na pravou míru

Mars velikosti Měsíce? Uvedení na pravou míru

Po Čechách se toulá marsovská kachna. Zde vám ji také přinášíme, ať o tuhle snůšku nesmyslů nepřijdete. Hustota nesmyslů na počet bitů v tomto sdělení stojí jedině za zápis do Guinessovy knihy rekordů. Zároveň samozřejmě přinášíme uvedení na pravou míru.

Kachna říká: Planeta Mars bude nejjasnější na noční obloze počínaje srpnem. Bude tak veliký jako Měsíc za úplňku - pouhým okem. Toto bude nejpříznivější 27.8., kdy se Mars přiblíží do vzdálenosti 31.65 mil od Země. Určitě se dívejte na oblohu 27.8. 12:30 v noci. Bude to vypadat tak, jako že Země má dva měsíce. Příště se Mars přiblíží tak těsně až v roce 2287 !

A jak je to doopravdy:

Uvedenou zprávu zřejmě rozšiřuje nějaký pohrobek proslulého Rádia Jerevan. Je to přirozeně téměř pravda, až na to, že:

• Mars nebude na obloze tak veliký jako Měsíc v úplňku, protože bude pětsetkrát menší.
  • Dne 27.8. se Mars nepřiblíží na vzdálenost 31.65 mil k Zemi, protože se v současné době od Země neustále vzdaluje a toho dne bude zhruba 384 milionů km od Země - vůbec nejvíce se od Země vzdálí na přelomu září a října 2006, kdy bude 390 milionů km od Země. (Mars byl letos k Zemi nejblíže 1. ledna ve vzdálenosti 116 milionů km.).

Mars nikdy není k Zemi blíže než 55 milionů km. Za posledních 60 tisíc roků byl k Zemi nejblíže 27. 8. 2003, kdy jeho vzdálenost od Země dosáhla necelých 56 milionů km - tehdy byl ovšem na obloze stále ještě více než desettisíckrát slabší než Měsíc v úplňku.

Radio Jerevan se téměř trefilo, že podobně velké přiblížení Marsu k Zemi nastane 28.8.2237, ale ani pak to nebude 31.65 mil, nýbrž opět těch 56 milionů km a opět bude Mars asi desettisíckrát slabší než Měsíc v úplňku. Úhlově bude na obloze sedmdesátkrát menší než Měsíc. Nikdy proto nemůže Mars lidem připadat jako druhý měsíc na pozemské obloze.

• 27.8.2006 však v žádném případě nebude Mars na obloze vidět v 0:30 h v noci pouhým okem, protože ve skutečnosti nebude vidět vůbec. O dva dny později bude totiž Mars v tzv. konjunkci se Sluncem, bude se v ty dny nacházet v souhvězdí Panny, skrytý ve sluneční záři. Ze Země začne být pozorovatelný očima až během prosince 2006 za svítání na jihovýchodě jako snadno přehlédnutelný objekt.

Článek Ing. Jana Vondráka, DrSc. z Astronomického ústavu AC ČR, který o Marsu vyšel při rekordní opozici Marsu v roce 2003 ve Slunečním měsíčníku Žofie Kanyzové Krásná paní.

Jiří Grygar (*1936) studoval fyziku na MU v Brně a astronomii na UK v Praze. Vědeckou aspiranturu v astrofyzice absolvoval v Astronomickém ústavu ČSAV v Ondřejově, kde pak pracoval ve stelárním odd. do r. 1981. Od té doby až dosud je zaměstnán ve Fyzikálním ústavu ČSAV/AV v Řeži/Praze, v současné době v odd. astročásticové fyziky. Web: www.astronom.cz/grygar/

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.