Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Možný dopad meteoritu poblíž Huntsville

Možný dopad meteoritu poblíž Huntsville

Bolid, který možná dopadl u Huntsville
Celooblohové kamery v Marshallově středisku vesmírných letů a Vědeckém středisku oblasti Walker (Walker County Science Center) poblíž města Chickamauga v americkém státě Georgia zaznamenaly ve večerních hodinách 18. května 2010 průlet jasného bolidu. Začal zářit ve výšce kolem 76 kilometrů nad severozápadem města Huntsville a pohyboval se jihovýchodním směrem rychlostí přibližně 13 km/s. Pohasnul ve výšce asi 37 km, když se nacházel severovýchodně od obce Gurley.

Po vyhodnocení záznamů byla určena jeho jasnost na -8,3 magnitudy a hmotnost odhadnuta na přibližně 27 kg. Původní těleso pocházelo z hlavního pásu asteroidů, tj. z oblasti mezi Marsem a Jupiterem. Je možné, že část jej dopadla až na zemský povrch, buď vcelku, nebo rozbitá na několik částí. Jako pravděpodobné místo dopadu vypočítali vědci oblast, nacházející se severně od linie spojující obce Woodville a Scottsboro. Vzhledem k tomu, že se zatím neobjevilo žádné svědectví o dopadu, zdá se, že případný meteorit bude nutné hledat někde v odlehlejších částech - v lesích, na lukách nebo na polích.

Dr. Bill Cooke z NASA vyzývá občany, kteří pozorovali bolid, aby mu posílali svá svědectví s co nejpřesnějšími údaji. Pokud by se našel dokonce někdo, kdo viděl přímo samotný dopad, měl by pořídit fotodokumentaci místa a také ji poslat. Na základě těchto informací by Cooke rád získal alespoň část meteoritu, který by podrobil detailní analýze.

Použité zdroje:
[1] Meteor Caught on tape over Huntsville and Scottsboro
[2] Large Meteor Tracked over Northeast Alabama

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.