Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Nízko letící bolid

Nízko letící bolid

Bolid nad západní Alabamou
Zajímavý bolid byl spatřen 19. března 2010 ve 23:19 místního času (20. března 4:19 UT) nad západní Alabamou. Jeho jasnost byla údajně větší než srpek Měsíce, ale jinak se na první pohled ničím nelišil od podobně jasných meteorů.

Jeho průlet kromě náhodných svědků zachytila také dvojice kamer NASA, jedna v Huntsville, stát Alabama (v Marshallově středisku vesmírných letů) a druhá ve městě Chickamauga, stát Georgia.

Vzhledem k tomu, že se podařilo získat data ze dvou míst, bylo možné vypočítat parametry dráhy. A tady čekalo na astronomy překvapení. Výpočty odhalily, že meteoroid začal zářit ve výšce 72,9 km a konec jeho světelné dráhy byl pouze 32,5 km nad zemským povrchem. To je nečekaně nízko, protože většina podobných těles se rozpadá a přestává zářit obvykle ve výškách kolem 70-80 km. Z toho vyplývá, že v tomto případě se muselo jednat o materiál s pevnou strukturou, není vyloučeno, že byl tvořen kovem. Počáteční hmotnost meteoroidu se odhaduje na 10 kg, průměr 20 cm a rychlost 19 km/s. Přesto, že se jednalo o velmi soudržné těleso, které proniklo hluboko do atmosféry, nakonec v ní pravděpodobně zcela zaniklo a k pádu meteoritu nedošlo.

Video se záznamem přeletu z kamery v Huntsville.

Použité zdroje:
[1] Spaceweather.com 29.3.2010
[2] Meteor gives western Alabama skywatchers a show
[3] Bright Fireball Caught on Camera Over Alabama

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.