Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Ohlédnutí za zatměním Slunce 22. 7. 2009 v Číně

Ohlédnutí za zatměním Slunce 22. 7. 2009 v Číně

Koróna při zatmění Slunce 22.7.2009
S blížícím se koncem roku je na čase se ohlédnout za jednou z největších akcí letošního roku pořádanou Hvězdárnou v Rokycanech, Západočeskou pobočkou ČAS a Hvězdárnou a planetáriem Plzeň, za nejdelším zatměním Slunce 21. století v Číně.

Během 14denního poznávacího zájezdu jsme viděli nejznámější čínské památky i zajímavosti moderní techniky. V Šanghaji jsme jeli rychlovlakem Maglev na magnetickém polštáři, navštívili budovu s nejvyšší vyhlídkou světa, prohlédli si mnoho krásných historických zahrad a chrámů, v Xi'anu známou hliněnou Terakotovou armádu, v Pekingu Zakázané město i Čínskou zeď.

Nejdůležitější den ale pro nás nastával 22. 7. 2009, kdy probíhalo úplné zatmění Slunce. Různými přístroji jsme pořizovali snímky, natáčeli videa nebo jen sledovali tento nevšední úkaz. Přestože na obloze přecházela oblačnost, nakonec se celé zatmění podařilo se štěstím odpozorovat.

Na stránkách Hvězdárny a planetária Plzeň si můžete přečíst o našem zájezdu a prohlédnout zpracované snímky, videa a další materiály ze zatmění.

Seznam článků o zatmění

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.