Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Ohlédnutí za zatměním Slunce 22. 7. 2009 v Číně

Ohlédnutí za zatměním Slunce 22. 7. 2009 v Číně

Koróna při zatmění Slunce 22.7.2009
S blížícím se koncem roku je na čase se ohlédnout za jednou z největších akcí letošního roku pořádanou Hvězdárnou v Rokycanech, Západočeskou pobočkou ČAS a Hvězdárnou a planetáriem Plzeň, za nejdelším zatměním Slunce 21. století v Číně.

Během 14denního poznávacího zájezdu jsme viděli nejznámější čínské památky i zajímavosti moderní techniky. V Šanghaji jsme jeli rychlovlakem Maglev na magnetickém polštáři, navštívili budovu s nejvyšší vyhlídkou světa, prohlédli si mnoho krásných historických zahrad a chrámů, v Xi'anu známou hliněnou Terakotovou armádu, v Pekingu Zakázané město i Čínskou zeď.

Nejdůležitější den ale pro nás nastával 22. 7. 2009, kdy probíhalo úplné zatmění Slunce. Různými přístroji jsme pořizovali snímky, natáčeli videa nebo jen sledovali tento nevšední úkaz. Přestože na obloze přecházela oblačnost, nakonec se celé zatmění podařilo se štěstím odpozorovat.

Na stránkách Hvězdárny a planetária Plzeň si můžete přečíst o našem zájezdu a prohlédnout zpracované snímky, videa a další materiály ze zatmění.

Seznam článků o zatmění

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.