Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Tunguzka - 90 let
redakce II Vytisknout článek

Tunguzka - 90 let

Dnes je tomu 90 let, co se nad centrální částí Sibiře odehrála dodnes ne zcela vyjasněná událost, která je většinouoznačována jako Tunguzká katastrofa. Těleso, které explodovalo ve výšce asi 5 k nad povrchem, přilétlo od jihovýchodu,přičemž prolétlo v atmosféře dráhu dlouhou zhruba 1000 km. Exploze způsobila vznik ohnivého sloupu a obrovského oblaku kouře, který vystoupil do výšky desítek kilometrů, pokácela stromy na ploše větší než 2000 km 2 a způsobilazemětřešení o síle 5 stupňů Richterovy stupnice, které bylo zaznamenáno i v Anglii. Následující noc nebyla v celé Evropětmavá, obloha byla pokryta svítícím prachem. Explozi způsobilo těleso o hmotnosti 10 000 - 100 000 tun.Jeho rozměr byl odhadnut na 38 - 95 metrů, podle toho, jestli se jednalo o kometu nebo asteroid.
Zdroj: Chris Trayner "The Tunguska Event", Journal of British Astronomical Association vol. 107, no. 3, 1997.

Setkání planet