Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Tunguzka - 90 let
redakce II Vytisknout článek

Tunguzka - 90 let

Dnes je tomu 90 let, co se nad centrální částí Sibiře odehrála dodnes ne zcela vyjasněná událost, která je většinouoznačována jako Tunguzká katastrofa. Těleso, které explodovalo ve výšce asi 5 k nad povrchem, přilétlo od jihovýchodu,přičemž prolétlo v atmosféře dráhu dlouhou zhruba 1000 km. Exploze způsobila vznik ohnivého sloupu a obrovského oblaku kouře, který vystoupil do výšky desítek kilometrů, pokácela stromy na ploše větší než 2000 km 2 a způsobilazemětřešení o síle 5 stupňů Richterovy stupnice, které bylo zaznamenáno i v Anglii. Následující noc nebyla v celé Evropětmavá, obloha byla pokryta svítícím prachem. Explozi způsobilo těleso o hmotnosti 10 000 - 100 000 tun.Jeho rozměr byl odhadnut na 38 - 95 metrů, podle toho, jestli se jednalo o kometu nebo asteroid.
Zdroj: Chris Trayner "The Tunguska Event", Journal of British Astronomical Association vol. 107, no. 3, 1997.

Zelený Airglow

Velice těžké panorama na spojení, ve finále hodně ořízlé. Struktury jsem zachytil na 45sekundovou expozici.