Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. leden 2018

Stužky a perly spirální galaxie NGC 1398

Uznání: European Southern Observatory

Proč mají některé spirální galaxie kolem svého středu prstenec? Nejenom že má spirální galaxie NGC 1398 kolem svého středu perlový prstenec z hvězd, plynu a prachu, ale i příčku z hvězd a plynu přes její střed, která dále od středu vypadá jako stužky. Na snímku z Velmi velkého dalekohledu (VLT) Evropské jižní observatoře (ESO) na observatoři Paranal v Chile je tato spirální galaxie se zřetelnými rameny vidět rozlišená do jemných podrobností. NGC 1398 se nachází asi 65 miliónů světelných let daleko, což znamená, že vidíme její světlo, které ji opustilo, když ze Země mizeli dinosauři. Tato fotogenická galaxie je vidět i malým dalekohledem v souhvězdí Pece (Fornax). Prstenec, který je vidět poblíž středu, je nejspíš rozpínající se hustotní vlna vznikání hvězd, způsobená buď gravitačním setkáním s jinou galaxií, nebo vlastními gravitačními asymetriemi samotné galaxie.

Štítky: Spirální galaxie, NGC 1398, Centrální prstenec

Náhlá protuberance u Slunce.

Zánik protuberance viditelný blízko aktivní oblasti s označením AR2710 na povrchu Slunce.