Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Úkazy na obloze ve 22. týdnu

Úkazy na obloze ve 22. týdnu

- od 28. května do 3. června 2007

Měsíc je 1. června ve 3 h 3 min v úplňku, 28.5. prochází odzemím. V tomto týdnu se promítá do souhvězdí Panny, Vah, Štíra, Hadonoše a Střelce. V noci z 31.5. na 1.6. prochází na obloze poblíž nejjasnější hvězdy v souhvězdí Štíra, stálice Antares, nedaleko září také výrazný Jupiter.

Planety viditelné okem:
Merkur je 2.6. v největší východní elongaci - nastávají nejlepší podmínky k jeho pozorování. Planetu spatříme večer nad severozápadním obzorem, v tomto týdnu přechází ze souhvězdí Býka do Blíženců a zapadá až hodinu před půlnocí. Ve stejné části oblohy, na hranici Blíženců a Raka, září nejjasnější planeta Venuše (-4,2 mag). 30.5. večer projde 4 stupně jižně od hvězdy Pollux v Blížencích. Saturn (0,5 mag) prochází souhvězdím Lva, nejlépe je viditelný v první polovině noci. Planeta Jupiter (-2,6 mag, Hadonoš) vychází již po deváté hodině večer, načervenalý Mars (0,8 mag, prochází výběžkem Velryby, 30.5. vstupuje do Ryb) je pozorovatelný ráno nízko nad východním obzorem.

Zajímavé úkazy a objekty: 30. května je v opozici se Sluncem planetka (4) Vesta, spatříme ji už malým dalekohledem v souhvězdí Hadonoše. Nejvýše nad obzorem je kolem půlnoci. Jasnost 5,5 mag. V tomto týdnu jsou velmi dobře viditelné ranní přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS.

Polární záře nad Prahou

Polární záře, foceno z Branické skály půl hodiny před půlnocí.