Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 19. týdne -

Astronomické zajímavosti 19. týdne -

Středa 22. dubna ve 22:30 SELČ
od 4. do 10. května 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 6. května 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap Online

Měsíc je 9. května v 6 h 1 min v úplňku. Nad obzorem je v té době po celou noc, jeho silný svit však ruší pozorování slabších těles vzdáleného vesmíru (tzv. deep-sky objektů), např. mlhovin nebo galaxií. V tomto týdnu se na obloze pohybuje souhvězdími Lva, Panny, Vah a Štíra. Počátkem týdne se promítá nedaleko planety Saturn, v noci ze 6. na 7.5. projde poblíž stálice Spika, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Panny.
Planety: Ráno za svítání září nad východem nejjasnější planeta Venuše (jasnost -4,5 mag), vychází kolem čtvrté hodiny ráno. V těsné blízkosti Venuše je pozorovatelný také méně výrazný Mars (1,1 mag), charakteristický svojí načervenalou barvou. Obě tělesa se pohybují v souhvězdí Ryb. Druhá nejjasnější planeta na obloze, Jupiter (-2,4 mag), vychází počátkem týdne krátce po třetí hodině ráno. Pohybuje se v souhvězdí Kozoroha. Nažloutlý Saturn (0,8 mag) je viditelný ve Lvu již zvečera, planeta zapadá koncem týdne po půl čtvrté ráno. Saturnovy prstence se postupně uzavírají a v menším dalekohledu nejsou téměř viditelné. Pozemskému pozorovateli zmizí z oblohy počátkem září, kdy jejich rovina projde Zemí.
Nejjasnější přelety Mezinárodní kosmické stanice ISS uvidíme 7.5. (4:04 - 4.10) a 9.5. (3:22 - 3.27). V době obou průletů je nízko nad jihovýchodem viditelný také výrazný Jupiter, svojí jasností srovnatelný s ISS.

Očekávané události v kosmonautice
5.5. - z amerického kosmodromu Vandenberg má odstartovat raketa Delta 2 s družicí STSS (Space Tracking and Surveillance System). 6.5. - z amerického kosmodromu Wallops má odstartovat raketa Minotaur s vojenskou technologickou družicí TacSat-3 a čtyřmi pikodružicemi.
7.5. - z kosmodromu Bajkonur má odstartovat raketa Sojuz-U s nákladní zásobovací lodí Progress M. Cílem bude Mezinárodní kosmická stanice ISS.
Astronomická výročí:
4.5.1989 (20 let) - start raketoplánu Atlantis, mise STS-30. Z raketoplánu byla úspěšně vypuštěna meziplanetární sonda Magellan, určená k výzkumu planety Venuše. K této planetě dorazila 10. srpna 1990, svoji činnost ukončila 13. října 1994, kdy byla navedena do vrchních vrstev atmosféry Venuše a zanikla.
4.5.1919 (90 let) - zemřel M.R.Štefánik (nar. 21.7.1880), československý politik a astronom. Je po něm pojmenována největší pražská hvězdárna. Jeho bronzová socha v nadživotní velikosti vyrobená v Blansku byla na jeho počest odhalena 4.5.2009 v Bratislavě poblíž nové budovy Slovenského národního divadla.
8.5.1989 (20 let) - zemřel Milan Neubauer (nar. 9.3.1923) , český astronom a meteorolog. Pozorováním a výzkumy Slunce se zabýval na hvězdárně ve Valašském Meziříčí.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.