Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 25. týdne -

Astronomické zajímavosti 25. týdne -

Středa 17. června v 21:30 SEČ
od 15. do 21. června 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 17. června 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap

Slunce vstupuje 21.6. v 7 h 45 min do znamení Raka. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto.
Měsíc se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Ryb, Berana a Býka. 19. a 20. ráno projde poblíž Venuše a Marsu, o víkendu nedaleko hvězdokupy Plejády v souhvězdí Býka. 16. června je Měsíc v poslední čtvrti.
Planety: Během noci můžeme postupně pozorovat všechny planety sluneční soustavy s výjimkou Merkura. Hned po setmění je v souhvězdí Lva viditelný
Saturn (jasnost 1,0 mag). Kolem půlnoci vychází Jupiter (-2,6 mag), pohybuje se na hranici souhvězdí Kozoroha a Vodnáře. Nedaleko Jupitera můžeme v dalekohledu vyhledat také planetu Neptun (7,9 mag). Na ranní obloze svítí nad východem nejjasnější planeta - Venuše (-4,5 mag), poblíž ní se nachází také načervenalý Mars (1,1 mag). Obě tělesa se promítají do souhvězdí Berana. V sousedním souhvězdí Ryb se pohybuje Uran (5,9 mag). Vychází hodinu po půlnoci, k jeho pozorování potřebujeme triedr a identifikační mapku. Zájemcům ji zašleme na požádání zdarma. Adresa: Hvězdárna, 542 32 Úpice.

Očekávané události v kosmonautice:
17.6.2009 - z amerického kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketoplán Endeavour (let STS-127) se sedmičlennou posádkou. Cílem bude Mezinárodní kosmická stanice ISS.
18.6.2009 - z kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketa Atlas 5 se sondami LRO a LCROSS, určených k výzkumu Měsíce.
Astronomická výročí:
17.6.1799 - narodil se William Lassell, anglický astronom, konstruktér zrcadlových dalekohledů. Objevil mj. Neptunův měsíc Triton a Uranovy měsíce Ariel a Umbriel.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.