Úvodní strana  >  Články  >  Úkazy  >  Astronomické zajímavosti 26. týdne -

Astronomické zajímavosti 26. týdne -

Středa 24. června v 21:30 SEČ
od 22. do 28. června 2009

Mapa zobrazuje oblohu ve středu 24. června 2009 ve 22:30 letního času. Zobrazeny jsou hvězdy do 5 mag, planety a Měsíc. Zdroj: SkyMap

Měsíc je 22.6. v novu, 23.6. prochází přízemím, ve vzdálenosti 358 tisíc km od Země. Na obloze se v tomto týdnu pohybuje souhvězdími Býka, Blíženců, Raka a Lva. V neděli večer projde kolem stálice Regulus, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva. Poblíž se nachází také Saturn.
Planety viditelné okem: Na večerní obloze září
Saturn (jasnost 1,0 mag), na ranní obloze nedaleko od sebe Mars (1,1 mag) a Venuše (-4,2 mag). Jupiter (-2,7 mag) vychází před půlnocí, promítá se poblíž hranice souhvězdí Kozoroha a Vodnáře.
V tomto týdnu jsou dobře pozorovatelné ranní přelety Mezinárodní komické stanice ISS. Stanice svým vzhledem připomíná velmi jasnou, pomalu letící nažloutlou hvězdu. Nejjasnější přelety ISS uvidíme v Praze 26.6. (od 3 h 40 min do 3 h 44 min), 27.6. (4 h 4 min - 4 h 9 min) a 28.6. (4 h 28 min - 4 h 34 min). V době průletů jsou nízko nad východem viditelné také planety Venuše a Mars, nad jihem svítí Jupiter. Bližší informace a časové údaje o dalších přeletech získáte odesláním dotazu na elektronickou adresu preletyiss@seznam.cz formou automatické odpovědi.

Očekávané události v kosmonautice:
23.6. - měsíční sonda LRO přejde na oběžnou dráhu kolem Měsíce.
23.6. - sonda LCROSS proletí kolem Měsíce a přejde na barycentrickou dráhu s dobou oběhu zhruba 37 dnů.
26.6. - z amerického kosmodromu Cape Canaveral má odstartovat raketa Delta s meteorologickou družicí GOES-O.
24.6.1974 (35 let) - z kosmodromu Bajkonur odstartovala raketa Proton s orbitální stanicí Saljut 3. Na její palubě se vystřídali sovětští kosmonauté Popovič, Arťuchin, Sarafanov a Ďomin. Stanice zanikla v lednu 1975 po plánovaném navedení do hustých vrstev atmosféry nad neobydlenými oblastmi Pacifiku.

Ranní stopa stanice ISS a Jupiter nad jižním obzorem