Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Obrazem: Nova nad Supernovou

Obrazem: Nova nad Supernovou

Nova V392 Per zachycena nab budovou ESO Supernova. Jaká to symbolická kompozice...
Autor: ESO/P. Horálek

Díky astronomicky nečekané náhodě došlo na obloze nad planetáriem a návštěvnickým centrem Supernova, necelý týden po její inauguraci, k výbuchu hvězdy zvané nova. Obrázek trpasličí novy V392 Persei byl pořízen fotovyslancem ESO Petrem Horálkem druhého května 2018. Ukazuje širokoúhlý pohled na večerní oblohu nad ESO Supernovou směrem k západoseverozápadu.

Poloha novy nad Supernovou je naznačena na širokoúhlém snímku výřezem, který zobrazuje zvětšený pohled na oblast pomocí stejné kamery, ale s použitím jiného objektivu. Na tomto snímku je nova lehce identifikovatelná díky své typické oranžové barvě.

Trpasličí nova je důsledkem akrece hmoty na bílého trpaslíka z menší hvězdy v těsné dvojhvězdě. Materiál z disku je na povrchu bílého trpaslíka stlačen, zahřát a nakonec se vznítí ve velmi silné (a jasné) explozi. Případ novy V392 Persei je ve ovšem vzácnější případ výbuchu novy. Doposud se stalo jenom jednou v historii, že byl pozorován přechod trpasličí novy do normální, plně vyvinuté a mnohem jasnější novy. Stalo se to v roce 2009 nově V1213 Centauri a teď V392 Persei.

Obrázek je symbolický, protože půdorys budovy ESO Supernova je navržen tak, aby vypadal jako dvojhvězda, podobná té, která stojí za trpasličí novou V392 Persei. Může se stát, že v těsné dvojhvězdě jedna ze složek vybuchne v jasném záblesku jako supernova - a proto se návštěvnické centrum jmenuje právě tak.

[1] Sky&Telescope: Nova V392 Persei zjasňuje
[2] Nová nova v Perseovi

Převzato: ESO: Astronomický snímek týdne

1. Obrazem: Nova nad Supernovou
  2. Obrazem: Unikátní planetární přehlídka na noční obloze
  3. Obrazem: Tři planety za slunovratu
  4. Obrazem: Hvězdné nebe nad ondřejovskou observatoří
  5. Obrazem: Zelený i rudý záblesk nad zříceninou Lichnice

Štítky: ESO Supernova, Evropská jižní observatoř, Nova, V0392 Per

Zelený Airglow

Velice těžké panorama na spojení, ve finále hodně ořízlé. Struktury jsem zachytil na 45sekundovou expozici.