Úvodní strana  >  Články  >  Multimédia  >  Video: Přechod Merkuru ostrozrakem družice SDO

Video: Přechod Merkuru ostrozrakem družice SDO

Opravdu nevšední pohled na přechod Merkuru přes Slunce, který se odehrál 9. května, nabídla družice Solar Dynamics Observatory (SDO). Tato automatická observatoř sleduje Slunce v ultrafialové oblasti elektromagnetického spektra. Za přispění speciálních algoritmů na zpracování obrazu Slunce od prof. Miloslava Druckmüllera, vytvořil tento unikátní videozáznam Pavel Karas z Hvězdárny a planetária Brno.

Pavel Karas stáhl z archivu NASA snímky pořízené ve třech kanálech (na vlnových délkách 17,1, 21,1 a 30,4 nanometru) a zpracoval je speciálními matematickými metodami pro zvýraznění i těch nejjemnějších detailů ve sluneční atmosféře. Není bez zajímavosti, že tyto algoritmy navrhl Miloslav Druckmüller, profesor Vysokého učení technického v Brně a světově uznávaný odborník na zpracování fotografií Slunce.

Výsledkem analýzy téměř 2100 snímků, které zabralo na výkonném počítači celý den a noc, je unikátní astro-klip. Barvy, kterými Slunce ve videu hýří, jsou pochopitelně umělé, dodané při zpracování, ale volba barevné palety nebyla náhodná. Pokud by citlivost lidského oka byla posunuta do ultrafialové oblasti, vnímali bychom naši hvězdu zhruba nějak takto. Samotný Merkur je na těchto záběrech jen nepatrný černý kotouček, což jen dokazuje, jak diametrální rozdíl je mezi velikostí Slunce a ostatních těles Sluneční soustavy.

Solar Dynamics Observatory od roku 2010 nepřetržitě monitoruje dění na Slunci. Hlavním cílem je porozumět jeho vlivům na naší planetu, vč. předpovědí zvýšené sluneční aktivity. Observatoř v reálném čase pořizuje obrovské množství záběrů v řadě vlnových délek, denně generuje okolo 1,5 terabytů dat. Datový tok je stejný, jako kdybychom každý den stahovali na čtyři sta filmů ve vysokém rozlišení.

[1] Český matematik ukazuje světu nejostřejší Slunce!
[2] Neuvěřitelné Slunce - pořad brněnské hvězdárny
[3] Program NAFE - algoritmus prof. Druckmüllera
[4] Mezinárodní tým vědců zachytil při zatmění Slunce nejostřejší letící stíny
[5] Aktuální smímky Slunce z družice SDO
[6] Fotogalerie: Přechod Merkuru před Sluncem 2016

Převzato: Hvězdárna a planetárium Brno

Jiří Dušek (* 11. srpna 1971 Sušice) je český astronom a astrofyzik, ředitel brněnské hvězdárny. V Brně žije od svých tří let. O astronomii se zajímal od dětství, což vyústilo ve studium astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dlouhodobě působí na Hvězdárně a planetáriu Brno, jejímž ředitelem se stal v roce 2008. Je autorem populárně naučných programů, které jsou v planetáriu promítány veřejnosti, a také různých publikací z oblasti astronomie. Je po něm pojmenována planetka (14054) Dušek.

Štítky: SDO (Solar Dynamic Observatory, Hvězdárna a planetárium Brno

Merkúr v maximálnej západnej elongácii

Merkúr 22 minút po východe nízko nad obzorom v súhvezdí Strelca (vľavo) a Saturn v nad kaplnkou sv. Rozálie v Štefanovej.