Úvodní strana  >  Články  >  Osobnosti  >  Významný světový fyzik začal pracovat v Brně

Významný světový fyzik začal pracovat v Brně

Jörgen Linus Wulff, M.Sc., Ph.D.
Autor: ÚTFA PřF MUNI.

Dr. Jörgen Linus Wulff byl přijat na místo odborného asistenta na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky Masarykovy univerzity. Rozšířil tak tým vědců zabývajících se teorii strun a obohatil oblast výzkumu oddělení teoretické fyziky o další směr, kterým je holografický princip a jeho využití při výzkumu vlastností fundamentálních sil.

Tisková zpráva ÚTFA PřF Masarykovy univerzity v Brně.

Linus Wulff, který v předchozích letech působil na Texas AM University, Padova University a Imperial College London, získal pozici odborného asistenta na Ústavu teoretické fyziky a astrofyziky (ÚTFA). Jeho výzkum je zaměřen na teorii strun, kterou se na ÚTFA zabývají například prof. Rikard von Unge nebo doc. Josef Klusoň.

Teorie strun je jednou z nejvíce ambiciózních teorií, která se snaží sjednotit všechny fundamentální částice a síly do jednotného teoretického rámce. Přestože historie teorie strun sahá až do roku 1971, její pochopení stále není úplné, a to díky enormní komplexitě matematiky, na které celá teorie stojí. Nicméně, už teď se ví, že teorie strun, jejíž fundamentálními stavebními kameny jsou velmi malé struny, může za určitých podmínek přesně odpovídat teorii, ve které jsou elementárními částicemi bodové objekty. Navíc, teorie strun umožňuje propojení do této doby dvou neslučitelných teorií – teorii gravitace a kvantovou teorii.

V teorii strun lze také nalézt holografický princip, na kterém stojí výzkum dr. Linuse Wulffa. Tento holografický princip říká, že fyzikální teorie popisující jevy v daném objemu může být ekvivalentně popsána teorií, která žije pouze na povrchu plochy obklopující tento objem. Stejně jako obyčejný holografický obraz reprezentuje 3-D scénu pomocí 2-D povrchu, tak příroda sama o sobě může ukládat informace o vnitřku oblasti na její povrch. Porozumění holografickému principu nás může vést k hlubšímu pochopení přírody, a to na té nejzákladnější úrovni.

Kontakt a další informace

Jörgen Linus Wulff, M.Sc., Ph.D.
Ústav Teoretické fyziky a Astrofyziky PřF MU v Brně
Mail: 239818@mail.muni.cz

Mgr. Lenka Zychová
Ústav Teoretické fyziky a Astrofyziky PřF MU v Brně - tiskový tajemník
Mail: zychova@physics.muni.cz

[1] ÚTFA PřF Masarykovy univerzity v Brně

Lenka Zychová

Lenka Zychová (*1986, Ostrava) je astronomka a popularizátorka astronomie. Věnuje se doktorskému studiu astrofyziky na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Svůj výzkum zasvětila mezihvězdné látce, konkrétně bublinám v mezihvězdném prostředí, ve kterém ji trpělivě pomáhá vedoucí Soňa Ehlerová z Astronomického ústavu AV ČR. Dále je také tiskovým tajemníkem Ústavu teoretické fyziky a Astrofyziky PřF MU v Brně. Další informace a kontakt naleznete na jejím webu Astronomickeprednasky.cz.

Štítky: Linus Wulff, Jörgen Linus Wulff, Osobnost

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd