Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  100 hodin astronomie na českobudějovické hvězdárně a planetáriu

100 hodin astronomie na českobudějovické hvězdárně a planetáriu

IYA 2009
Jak už je zajisté dobře známo, rok 2009 byl vyhlášen Mezinárodním rokem astronomie. Jedním z celosvětových projektů Mezinárodního roku astronomie je "100 hodin astronomie" čili veřejná astronomická pozorování (za jasného počasí) a další akce pro veřejnost na hvězdárnách i na internetu během čtyř dní od čtvrtka 2.dubna do neděle 5.dubna 2009.

Co pro návštěvníky připravili na českobudějovické Hvězdárně a planetáriu? Začínáme ve čtvrtek 2. dubna 2009 POZOROVÁNÍM SLUNCE za jasného počasí od 9:00 do 15:00 hodin a následuje APRÍLOVÁ OBLOHA, pořad v planetáriu pro rodiče s dětmi od 16:30 hodin.

V pátek 3. dubna 2009 proběhne na českobudějovické hvězdárně opět POZOROVÁNÍ SLUNCE za jasného počasí od 9:00 do 15:00 hodin a VEČERNÍ POZOROVÁNÍ 20:00 - 22:00. Za jasného počasí se mohou návštěvníci těšit hlavně na pohled dalekohledem na Měsíc a na prstencem ozdobený Saturn.

Hlavním dnem "100 hodin astronomie v Českých Budějovicích" je sobota 4. dubna 2009 s celodenním programem pro menší i větší návštěvníky. Ten zahrnuje v 10:00 filmové pohádky pro děti KRTEK ZAHRADNÍKEM, v 10:30 pořad v planetáriu pro děti JARNÍ HVĚZDIČKY, ve 12:00 POZOROVÁNÍ SLUNCE (pouze za jasného počasí), ve 13:30 filmové pohádky pro děti NÁVŠTĚVA Z VESMÍRU, v 15:00 pořad v planetáriu pro dospělé JARNÍ HVĚZDY rozšířený o novinky z astronomie, v 17:30 astronomické filmy pro dospělé CESTY VESMÍREM a od 20:00 do 22:00 VEČERNÍ POZOROVÁNÍ (pouze za jasného počasí). Jednotné snížené celodenní vstupné je 20,- Kč na osobu. Navíc je pro návštěvníky připraven astronomický dárek.

U příležitosti "100 hodin astronomie" bude ve vstupní hale Hvězdárny a planetária v Českých Budějovicích otevřena nová výstava NEBE NAD MAUNA KEA. Představuje unikátní fotografie pořízené astronomy, kteří pracují na světoznámé observatoři na Havaji. Jejich prostřednictvím spatříte hvězdné nebe nad Mauna Kea, ale můžete nahlédnout i dovnitř kopulí a řídícího centra velkých havajských teleskopů. Fotografie pořídila Jana Pittichová, slovenská astronomka, která se na Institute for Astronomy, University of Hawaii od roku 1999 zabývá výzkumem komet a její dva kolegové Minghui Chen a Timm-Emanuel Riesen ze stejného pracoviště.

V neděli 5.dubna 2009 pokračuje jihočeských "100 hodin astronomie" na Observatoři Kleť. Prohlídky v 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30 a 15:30 hodin.

Ti kdož se z nejrůznějších důvodů nevydají během "100 hodin astronomie" na českobudějovickou ani na kleťskou hvězdárnu, mohou jihočeským astronomům klást otázky v rámci Astronomické odpovědny Observatoře Kleť na adrese http://chat.klet.cz.

Mediálním partnerem Hvězdárny planetária Č. Budějovice pro Mezinárodní rok astronomie je ČESKÝ ROZHLAS ČESKÉ BUDĚJOVICE 106,4 FM. Živé vysílání z českobudějovické hvězdárny si můžete naladit v sobotu 4. dubna 2009 od 15:00 do 17:00 hodin na 106,4 FM.

Hvězdárna a planetárium