Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  ASHK: Povětroň 1 a 2/2008

ASHK: Povětroň 1 a 2/2008

Vyšla nová čísla Povětroně - Královéhradeckého astronomického časopisu. Miloš Boček velmi podrobně popisuje dvojici interagujících galaxií NGC 5216/5218, Pavel Chadima přibližuje astronomické zajímavosti Arizony a Martin Lehký přináší přehled využití pozorovacího času na dalekohledu Jana Šindela. V čísle 2/2008 mimo jiné rozebíráme slapové jevy ve sluneční soustavě.

Jedná se o jeden z mnoha pozoruhodných důsledků gravitační interakce, která vypadá jednoduše, pokud studujeme působení mezi dvěma hmotnými body, ale...

Co se slunečních hodin týká, Jaromír Ciesla popisuje krásné muzejní přenosné rovníkové hodiny.

Tištěnou verzi časopisu Povětroň je možné předplatit za 35,- Kč (za jedno číslo). Elektronická verze (ve formátu PDF) je k dispozici volně. Vše naleznete na domovské stránce časopisu:

Capu di Muru

Tohle místo je jedno z pár u korsického Ajaccia, kde se dá nafotit noční obloha bez smogu okolních vesnic a měst. Na pláž jsem se dostal za cca hodinu a půl od silnice. Hladina byla rozbouřená a kapky vody párkrát dosáhly i na stativ, ale celkových cca 20 minut na popředí vodu dokonale zklidnilo.