Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Astronomie během Dne Země

Astronomie během Dne Země

Den Země 2010
V sobotu 24.4. v Rudné u Prahy proběhla akce k mezinárodnímu Dni Země. Protože v této oblasti není o astronomii vidu ani slechu (kromě pár soukromníků s dalekohledem na své zahrádce v okolních obcích), snažím se královskou vědu a krásy vesmíru propagovat v Rudné na astronomických večerech a na zmíněném Dni Země s velkou účastní veřejnosti.

Nápad propagovat astronomii na Dni Země vznikl již loni. Uskutečnili jsme ho za přispění hvězdárny Žebrák. Minulý rok bylo zataženo, proto lidé pozorovali pozemní cíle. Letos se počasí nadmíru vyvedlo. I přes skutečnost, že v okolí se ve stejný den konaly pro veřejnost další akce, navštívilo letošní ročník Dne Země kolem 500 lidí, převážně dětí s rodiči.

S radostí musím napsat, že díky ochotě majitele obchodu s astronomickými dalekohledy Supra Praha jsme v Rudné měli opravdu špičkové přístroje (pro znalce: sluneční dalekohled LUNT LS100THa 0,7Å, katadioptrický Celestron CPC 1100 XLT a refraktory William Optics ZenithStar 110 f/7 a Celestron Onyx 80 ED).

Účastníci se přes den mohli podívat speciálním dalekohledem na Slunce, pro člověka v neviditelném spektru H-alfa nebo na planetu Venuši. Jen škoda, že v tu dobu nám Slunce trochu spalo a neukázalo žádné výraznější útvary. Při večerním pozorování, kdy neustále během večera přicházeli lidé, se pozoroval Měsíc, Mars, Saturn, vícenásobné hvězdné soustavy a další objekty. Večerní pozorování proběhlo i za přispění hvězdárny Žebrák.

K vesmíru se vztahovala také výstava astronomických fotografií a výstava o světelném znečištění, tedy problému, který jistě není třeba na stránkách astro.cz představovat. Fotografie byly instalovány na základní škole, v jejímž areálu se akce konala. Za obě výstavy vděčíme hvězdárně a planetáriu Plzeň.

Letošní ročník byl nadmíru povedený a doufáme, že se i v této oblasti západně za Prahou astronomie uchytí a vzbudí v lidech zájem.

Kompletní fotogalerie ze Dne Země

Konjunkce nad Violkou

Konjunkce Měsíce a Venuše nastala za dne 16.6.2018 v 15:09 s úhlovou vzdáleností 2,8st.. Zde je zachycena v noci s úhlovou vzdáleností 5st. Na snímku je skalní město Vozka a v popření je Violka žlutá sudetská. Foceno od Vřesové studánky v Jeseníkách.