Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Východočeská skupina pozorovatelů planet

Východočeská skupina pozorovatelů planet

Oposici Marsu v létě a na podzim 2003 sledovala Východočeská skupina pozorovatelů planet. V čase od 8. června 2003 do 7. prosince 2003 pořídilo 7 pozorovatelů celkem 71 kreseb. Na stránku přispěli: Bohumil Ruprecht, Jan Mocek, Jan Skalický, Kamil Fry, Petr Horálek, Vladimír Kocour a Zdeněk Bleha. S výjimkou 13-cm refraktoru hvězdárny ve Stradouni (pan Ruprecht) byly použity hlavně zrcadlové dalekohledy. Největším použitým přístrojem byl hlavní dalekohled hvězdárny v Pardubicích, Cassegrain o průměru 42 cm. Největší použité zvětšení bylo 270x (s Newtonem 30,5 cm Vladimíra Kocoura).

Jedny z nejpříznivějích meteorologických podmínek byly v samotný den oposice, 27. srpna. Tehdy v 11 h SEČ se Mars přiblížil k Zemi na 0,37271 AU (55,757 miliónu kilometrů). Jeho úhlový průměr dosahoval 25,1". Po většinu období viditelnosti měl Mars nízkou deklinaci (v den oposice -15°42'). To však nebránilo jeho sledování v takové míře, jak jsme se původně obávali. Nejlepší výsledky byly dosaženy s dalekohledy umístěnými mimo jakoukoli budovu. Dalším rozhodujícím faktorem se ukázala kvalita optiky a její scentrování, a také dostatečné zvětšení, pokud možno co nejvěští. Naopak parametry jako středové zaclonění a relativní otvor objektivu (hlavního zrcadla) se ukázaly být prakticky bez vlivu na kvalitu obrazu.

Všechny kresby Marsu v letoní oposici, jako i ostatní dřívější kresby i kresby Jupitera můžete vidět na stránce http://sweb.cz/vladimir.kocour .

Mars je dosud poměrně dobře pozorovatelný na večerní obloze v souhvězdí Ryb v blízkosti nebeského rovníku, který překračuje 17. prosince směrem severním. Stále je možné pozorovat detaily jeho povrchu, ovšem při zvětení alespoň 200x a nejméně 17-cm dalekohledem.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.