Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Zlínské astropraktikum a kometa 73/P

Zlínské astropraktikum a kometa 73/P

73p.jpg
Astropraktikum na zlínské hvězdárně probíhá 2x ročně, zpravidla průběhu prodloužených weekendů v říjnu a v květnu. Účastní se jej mladí astronomové-amatéři věku 15 až 20 let a také lidé ze Zlínské Astronomické Společnosti. Zaměření každého setkání se mění podle zájmů účastníků. Letošní jarní astropraktikum se soustředilo na pozorování pomocí CCD kamer a následné zpracování a vyhodnocování snímků.

11.5. 13:55: doplněn odkaz na animaci přiblížení k M57.

as2006j1.jpg
na pozorovatelně zlínské hvězdárny
as2006j2.jpg
v hlavním sále probíhá zpracování dat
as2006j4.jpg
fotografování Slunce během dne

Shodou okolností v termínu jarního astropraktika byla pozorovatelná kometa 73/P a v noci ze 7. na 8. května se přiblížila k mlhovině M57. naneštěstí maximální přiblížení nastalo až za svítání a počasí také pozorování příliš nepřálo (celou noc bylo polojasno a i mezi mraky silný opar a světelné znečištění ze Zlína snížilo mezní vizuální magnitudu na asi 3,5).

Sekvence snímeků přiblížení 73/P k M57 byla pořízena za svítání, kdy podmínky nahrávaly spíše pořizování flatů než skutečnému fotografování. Rozdílný jas komety je způsoben různou hustotou vysoké oblačnosti. Jednotlivé 30s expozice komety jsou časově vzdáleny 5 minut.
73p.jpg
Při čekání na přiblížení se přes špatné podmínky podařilo kometu fotografovat poněkud lépe. Snímek vlevo ukazuje kometu v nepravých barvách a uprostřed je v černobílé paletě. Snímek vpravo byl upraven mediánovým filtrem, aby byly odečteny všechny velkoškálové struktury. Detail jádra zobrazuje výtrysky hmoty. Tento snímek vznikl složením 142 expozic dlouhých 30s.

142 snímků 30s dlouhých bylo složeno do dvou animací pokrývajících asi 70 minut. První animace ukazuje pohyb komety na pozadí hvězd. Šířka zorného pole je asi 30' (zhruba úhlový průměr Měsíce). Druhá animace je jen jinak zpracová a zobrazuje kometu pohybující se mezi hvězdami.

Všechny snímky byly pořízeny CCD kamerou G2-0400 s 20cm f/4 dalekohledem Newton a zpracovány programem SIMS.

Pavel Cagaš