Úvodní strana  >  Články  >  Ostatní  >  Zpravodaj SMPH - 11/2003

Zpravodaj SMPH - 11/2003

V čísle 11/2003 Zpravodaje Společnosti pro MeziPlanetární Hmotu, které vyšlo 10. října 2003, jsou čtenáři informováni o úspěšném pozorování zákrytu hvězdy planetkou (709) Fringilla z našeho území i ze Slovenska. Ve stejné noci byl ze Slovenska úspěšně pozorován i zákryt hvězdy planetkou (85) Io, což je velmi neobvyklé.

Další příspěvek je věnován objevu 5. novy v galaxii M31 K. Hornochem. Rozsáhlý příspěvek je věnován novinkám o kometách. Následují přehledy pozorování meteorů provedenými členy SMPH.

Kuiperově pásu je věnována první část rozsáhlého příspěvku.

Kratší příspěvky jsou věnovány pravděpodobnému meteoritickému dešti v Indii a dosud nejtěsnějšímu zaznamenanému průletu "mikroplanetky" kolem Země v minimální vzdálenosti 88000 km. V dalším textu jsou shrnuty objevy nových měsíců vzdálených planet sluneční soustavy a pozorování již známých satelitů.

Následuje pasáž o meteorických rojích, které můžeme pozorovat v říjnu a počátkem listopadu.

Dále toto číslo obsahuje mapky a efemeridy pro komety, které budeme moci sledovat během října.

Součástí Zpravodaje je seznam našich pozorování publikovaných v časopise ICQ no. 127 a jeho obsah.

Závěrečná část Zpravodaje je již tradičně věnována pozorováním komet, která provedli pozorovatelé SMPH vizuálně i pomocí CCD techniky.

V případě zájmu o informace ohledně členství v SMPH kontaktujte prosímMgr. Miroslava Šulce na e-mailu: cma@quick.cz

Kamil Hornoch

Narodil jsem se v r. 1972 v Brně. Žiji v Lelekovicích, což je vesnice ležící asi 10km severně od Brna. Vystudoval jsem střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Po škole jsem se začal věnovat podnikání.

O astronomii se zajímám od věku asi 9 let. V roce 1984 jsem začal navštěvovat Klub Mladých Astronomů na brněnské hvězdárně. Zhruba ve stejné době jsem začal se "smysluplným" pozorováním - pozorování bylo tím hlavním, co mne v astronomii zaujalo a věnuji se mu dodnes. Vyzkoušel jsem si asi všechny oblasti vizuálního pozorování - nejvíce času jsem pak věnoval pozorování komet, meteorů a proměnných hvězd.

V současné době se věnuji především fotometrii komet a proměnných hvězd jak vizuálně tak i pomocí CCD techniky, astrometrii komet a planetek a vizuálnímu pozorování meteorů.

Jsem členem ČAS, SMPH (člen výboru), B.R.N.O., Medůza a APO.

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.